Regeling betalingsachterstand zorgpremie
(voorheen regeling wanbetalers)
Loopt u 6 maanden achter met uw zorgpremie? Dan meldt uw zorgverzekeraar u bij ons aan. U betaalt dan aan ons een hogere zorgpremie. Spreek een betalingsregeling af met uw zorgverzekeraar om weer de normale zorgpremie te betalen.
- Als uw zorgverzekeraar u bij ons aanmeldt, komt u in de regeling betalingsachterstand zorgpremie. Een betalingsregeling met uw zorgverzekeraar is de snelste manier om hier weer uit te komen.
- Heeft u een brief gehad dat u zorgpremie moet inhouden? Kijk dan op onze zakelijke website.
Snel naar
Nieuws
De regeling wanbetalers krijgt een nieuwe naam: regeling betalingsachterstand zorgpremie. Vanaf vandaag gebruiken wij deze nieuwe naam op onze website.
De komende tijd veranderen wij deze naam ook in onze brieven, formulieren en folders. Ook andere organisaties, zoals zorgverzekeraars en schuldhulpverleners, gaan de naam veranderen. Vanaf 1 januari 2025 leest u overal alleen nog de nieuwe naam.
Waarom een nieuwe naam?
Uit signalen van klanten en uit onderzoek bleek dat de naam erg negatief overkwam. Vaak gaat het om mensen die wel willen betalen, maar dat echt niet kunnen.
Wij wilden daarom graag een nieuwe, neutralere naam. Onderzoek wees uit dat de nieuwe naam daarvoor het beste geschikt is. De naam gaat niet over de persoon, maar over hoe de situatie is.
Gedupeerden toeslagenaffaire
De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen geeft aan het CAK door wie gedupeerde is. Zodra wij uw gegevens ontvangen, nemen wij contact met u op.
Bent u gedupeerde van de toeslagenaffaire en heeft u bij de regeling betalingsachterstand zorgpremie een bedrag openstaan? Of ontvangt u bericht van ons en heeft u hier vragen over? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag.
Melden als gedupeerde
Tot 2 januari 2024 kon u zich melden als gedupeerde bij het Serviceteam gedupeerden Kinderopvangtoeslag van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT). Voor iedereen die zich als gedupeerde heeft gemeld zijn zij het eerste aanspreekpunt.
Heeft u snel hulp nodig? Omdat u bijvoorbeeld uit uw huis dreigt te worden gezet? Lees dan op de website van de UHT wat u kunt doen.
Loket private schulden
De schuld bij uw zorgverzekeraar is een private schuld. Voor het melden van private schulden is er het loket private schulden. Dat kan tot 6 maanden nadat is vastgesteld dat u gedupeerd bent.
Kijk voor veelgestelde vragen over de toeslagenaffaire bij Vragen en antwoorden
Bent u gedupeerde van de kinderopvangtoeslagaffaire? En betaalt u een hogere premie omdat u in de regeling betallingsachterstand zorgpremie zit? Dan geven we graag antwoord op mogelijke vragen die u heeft. Deze pagina krijgt regelmatig een update.
Ik ben aangemeld
Bekijk de video: De regeling betalingsachterstand zorgpremie. Zo werkt het. (YouTube 1:04 min)
Tip
U kunt onze video met ondertiteling bekijken. Ga in de videospeler naar instellingen. En kies voor ondertiteling.
U heeft 6 maanden of langer geen premie voor uw zorgverzekering betaald. Ook heeft u niet gereageerd op herinneringen van uw zorgverzekeraar. Daarom heeft uw zorgverzekeraar u bij ons aangemeld.
Wat betekent dit voor mij?
U betaalt voortaan een hogere zorgpremie aan ons. We noemen dit de bestuursrechtelijke premie. Vanaf 1 juli 2024 is de premie € 160,60 per maand (wordt € 172,33 in 2025). U betaalt dus geen zorgpremie meer aan uw zorgverzekeraar. Wel blijft u verzekerd bij uw zorgverzekeraar.
Hoe u de premie moet betalen, hangt af van uw situatie:
U heeft werk of ontvangt een uitkering
Dan vragen wij uw werkgever of uitkeringsinstantie om de premie in te houden. Deze premie gaat af van uw loon of uitkering.
Kunnen wij de premie niet op uw inkomen laten inhouden? Dan ontvangt u elke maand een betaalverzoek van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Hiermee betaalt u uw zorgpremie.
U ontvangt zorgtoeslag en betaalt via betaalverzoeken
Dan gaat uw zorgtoeslag naar het CJIB. Zij gebruiken het om alvast een deel van uw premie te betalen. Het deel van de premie dat overblijft, betaalt u via betaalverzoeken van het CJIB.
U kunt de premie niet op een andere manier betalen. Heeft u moeite om uw rekeningen te betalen? Kijk dan op Ik heb moeite met betalen.
Spreek een betalingsregeling af voor de schuld bij uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar meldt u dan voorlopig bij ons af. U betaalt aan uw zorgverzekeraar dan weer de normale zorgpremie. Plus het bedrag dat u samen afspreekt om uw schuld af te lossen.
Uw zorgverzekeraar meldt u definitief bij ons af wanneer u:
- uw hele schuld bij uw zorgverzekeraar hebt betaald; of
- een schuldenregeling afsluit waaraan uw zorgverzekeraar meedoet.
Lees meer over afgemeld worden voor de regeling betalingsachterstand zorgpremie
Lukt het niet om de schuld bij uw zorgverzekeraar zelf op te lossen? Vraag uw gemeente dan om een schuldhulpverlener. Lastige schulden zijn een goede reden om schuldhulpverlening aan te vragen.
Wat doet schuldhulpverlening?
Een schuldhulpverlener maakt samen met u een overzicht van uw schulden en inkomsten. Daarna maakt u samen een plan om uw schulden op te lossen.
Voorstel voor schuldregeling
Een schuldhulpverlener kan bijvoorbeeld met u een betaalvoorstel maken voor de schuld bij uw zorgverzekeraar. Als uw zorgverzekeraar deze schuldregeling accepteert, dan meldt hij u af bij het CAK.
Stabilisatieperiode
Soms moet uw schuldhulpverlener uw schulden eerst verder uitzoeken. Dit kan in een ‘stabilisatieperiode’ van maximaal 8 maanden. Uw schuldhulpverlener werkt intussen met u aan een voorstel om uw schulden bij de zorgverzekeraar (en bij andere schuldeisers) te regelen. U moet hiervoor wel een stabilisatieovereenkomst afsluiten met uw schuldhulpverlener. En uw zorgverzekeraar moet deze overeenkomst goedkeuren.
Lees meer over de stabilisatieovereenkomst en uw afmelding bij ons.
Er zijn verschillende situaties waarin uw zorgverzekeraar u weer bij ons aanmeldt:
- U heeft zich niet gehouden aan de betalingsregeling met uw zorgverzekeraar.
- De schuldregeling die u met uw schuldhulpverlener heeft voorbereid is niet gelukt.
- U heeft opnieuw 6 maanden of langer uw zorgpremie niet betaald.
Onterecht aangemeld?
Vindt u dat u onterecht bij ons bent aangemeld? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Lees ook: Ik ben onterecht aangemeld. Wat nu?
Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Alleen uw zorgverzekeraar kan u afmelden bij ons. U kunt u dus niet zelf bij ons afmelden.
Komt u er niet uit met uw zorgverzekeraar? Neem dan contact op met de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Deze stichting bemiddelt als u het niet met elkaar eens kunt worden.
Ja, u kunt gewoon naar de dokter en de apotheek. U blijft namelijk verzekerd bij uw zorgverzekeraar voor zorg uit het basispakket (Rijksoverheid.nl). In uw zorgpolis staat welke medische kosten u vergoed krijgt.
Heeft u rekeningen zelf betaald? Dan kunt u die opsturen naar uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar kan de vergoeding voor uw rekeningen mogelijk wel verrekenen met uw schuld.
Ben ik nog aanvullend verzekerd?
Als u uw zorgpremie niet heeft betaald, dan kan de zorgverzekeraar uw aanvullende verzekeringen stoppen. Neem hierover contact op met uw zorgverzekeraar.
Dat kunt u navragen bij uw zorgverzekeraar. Uw schuld aflossen kan bijvoorbeeld door een betalingsregeling met uw zorgverzekeraar af te spreken.
Waaruit bestaat de schuld bij de zorgverzekeraar?
De schuld bij uw zorgverzekeraar kan om meer gaan dan alleen de zorgpremies (basispakket) die u niet heeft betaald. Er kunnen andere kosten bij zitten zoals de incassokosten (voor de ingeschakelde deurwaarder), eigen risico, rente of zorgkosten.
Hogere premie is geen aflossing
Met de hogere (bestuursrechtelijke) premie betaalt u geen schuld af bij uw zorgverzekeraar. Die moet u nog steeds zelf aanpakken. U kunt dit doen door een betalingsregeling met uw zorgverzekeraar af te spreken.
Premie betalen via loon of uitkering
Betaalt u de hogere (bestuursrechtelijke) premie aan ons? Dan vragen wij aan het UWV of u een inkomen heeft van een Nederlandse werkgever of organisatie. Iedereen met een inkomen staat namelijk bij het UWV geregistreerd. Een inkomen kan zijn: loon, pensioen of een uitkering.
Daarna vragen wij uw werkgever of de organisatie die uw inkomen betaalt om de zorgpremie daarop in te houden. Zij zijn verplicht de zorgpremie iedere maand aan ons over te maken.
Staan er gezinsleden van 18 jaar of ouder op uw zorgpolis ? Dan betaalt u ook voor hen zorgpremie aan ons. Die premie laten wij niet op uw loon of uitkering inhouden. U betaalt voor hen altijd via betaalverzoeken die u van het CJIB ontvangt. Deze betaalverzoeken staan op uw naam.
Zorgpolis splitsen
U kunt uw zorgpolis bij de zorgverzekeraar ook laten splitsen. Gezinsleden van 18 jaar of ouder komen dan op een eigen polis te staan. Vanaf dat moment betalen zij zelf hun premie.
Kinderen jonger dan 18 jaar zijn gratis meeverzekerd. U betaalt voor hen geen premie.
Nee, u kunt de premie niet zelf aan ons betalen. Wij laten de premie inhouden door uw werkgever of uitkeringsinstantie. Heeft u geen inkomen waar wij de premie op kunnen laten inhouden? Dan ontvangt u een betaalverzoek van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
Als uw werkgever niet of te laat aan ons betaalt, dan vragen wij dit nog een keer. Uw werkgever is namelijk verplicht de premie aan ons te betalen.
Terugbetaling aan werkgever
Uw werkgever mag de premie niet achteraf op uw inkomen inhouden. Dit staat in de Zorgverzekeringswet (artikel 18f, lid 4). U hoeft die dus niet meer terug te betalen aan uw werkgever. Uw werkgever moet de premie die hij niet heeft ingehouden zelf aan ons betalen.
Dan moet u de premie alsnog betalen.
Ligt er beslag op uw inkomen? Dat betekent dat uw inkomen voor een deel naar uw schulden gaat. U heeft dan recht op een beslagvrije voet. De deurwaarder mag op dit deel van het inkomen geen beslag leggen. Dit deel kunt u gebruiken voor uw levensonderhoud.
De premie die u aan ons betaalt is geen loonbeslag. De zorgpremie is een vaste last en hoort daarom juist bij de beslagvrije voet. Uw werkgever of uitkeringsinstantie houdt daarom de zorgpremie in van uw beslagvrije voet.
Tip
Denkt u dat uw beslagvrije voet te laag is? Dan kunt u aan de deurwaarder vragen om deze opnieuw te berekenen. De deurwaarder berekent dan de beslagvrije voet opnieuw. Zo houdt u genoeg geld over om van te leven.
Stuur uw maandelijkse rekeningen mee om aan de deurwaarder te laten zien dat uw kosten hoger zijn.
Neem contact met ons op als uw werkgever te lang premie inhoudt. Wij geven uw werkgever of uitkeringsinstantie dan nog een keer opdracht om te stoppen.
Staan er gezinsleden van 18 jaar of ouder op de polis van uw zorgverzekering? Dan betaalt u ook voor hen zorgpremie aan ons. U krijgt daarvoor betaalverzoeken van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Deze betaalverzoeken staan op uw naam.
Zorgtoeslag naar CJIB
De zorgtoeslag van uw meeverzekerde gezinsleden gaat naar het CJIB. Hiervan wordt voor hun (een deel van) de premie betaald. Vindt u dit onterecht? Neem dan contact op met het CJIB.
Premie betalen via betaalverzoeken CJIB
Betalen van de zorgpremie gaat bij ons op 2 mogelijke manieren.
- Als het kan houden wij uw premie in op uw inkomen. U hoeft dan zelf niets te doen.
- Als wij de premie niet kunnen inhouden, krijgt u betaalverzoeken om de premie te betalen.
Betaalverzoeken van het CJIB
U krijgt betaalverzoeken voor onze premie van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Dit is de manier waarop u uw zorgpremie betaalt.
Heeft u meeverzekerde gezinsleden van 18 jaar of ouder? Voor hen ontvangt u aparte betaalverzoeken. Deze staan ook op uw naam, omdat de verzekering op uw naam staat.
Ontvangt u zorgtoeslag?
Dan gaat uw zorgtoeslag direct naar het CJIB. U betaalt hiermee alvast (een deel van) uw premie. Op het betaalverzoek van het CJIB staat dan het bedrag dat overblijft om te betalen.
Betaal het bedrag binnen 6 weken nadat u het betaalverzoek heeft ontvangen. Zo voorkomt u dat u een aanmaning krijgt van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
Als u een aanmaning krijgt, dan moet u de premie binnen 2 weken betalen. Lukt dit ook niet? Dan schakelt het CJIB een deurwaarder in. Dit leidt tot extra kosten die u zelf moet betalen.
Nee, u kunt geen betalingsregeling afspreken voor onze premie. Dit is omdat u elke maand een nieuwe premie moet betalen.
Betalingsregeling met zorgverzekeraar
Wel kunt u bij uw zorgverzekeraar vragen naar een betalingsregeling. Als u een betalingsregeling afspreekt meldt uw zorgverzekeraar u bij ons af. Dan betaalt u ook weer de normale premie.
Betaalt u onze premie via betaalverzoeken?
Dan krijgt het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) uw zorgtoeslag via de Belastingdienst. U ontvangt uw zorgtoeslag dan niet meer zelf. Op deze manier betaalt u al een deel van de premie die u moet betalen.
Voor de rest van het premiebedrag krijgt u een betaalverzoek van het CJIB.
Heeft u een toeslagpartner?
Dan is het mogelijk dat wij ook de zorgtoeslag van uw toeslagpartner inhouden.
Wilt u uw zorgtoeslag weer zelf ontvangen?
Spreek een betalingsregeling af voor de schuld bij uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar meldt u dan voorlopig bij ons af. U betaalt aan uw zorgverzekeraar dan weer de normale zorgpremie en krijgt uw zorgtoeslag weer zelf.
Klopt het niet dat u uw zorgtoeslag niet zelf ontvangt?
Bijvoorbeeld omdat u met terugwerkende kracht bent afgemeld bij ons? Neem dan contact op met het CJIB. Als het inderdaad niet klopt, dan betalen zij de zorgtoeslag aan u terug.
Wat is zorgtoeslag?
Zorgtoeslag is voor mensen met weinig inkomen. De toeslag is bedoeld om een deel van de zorgpremie mee te betalen. U vraagt zorgtoeslag aan bij de Belastingdienst. Die bepaalt of u de toeslag krijgt. Heeft u gezinsleden van 18 jaar of ouder? Vraag dan of zij ook recht hebben op zorgtoeslag.
Meer informatie vindt u op www.toeslagen.nl.
Afmelding
Uw zorgverzekeraar meldt u in de volgende situaties definitief bij ons af:
- U heeft geen schuld meer bij uw zorgverzekeraar.
-
Uw zorgverzekeraar is akkoord gegaan met een regeling om uw schuld te betalen. Bijvoorbeeld:
-
Bij een (minnelijke) schuldregeling (dit regelt u samen met een schuldhulpverlener).
-
U bent toegelaten tot de wettelijke schuldsanering of Wsnp (deze vraagt u samen met een schuldhulpverlener aan).
-
Wat gebeurt er na de definitieve afmelding?
Als uw zorgverzekeraar u definitief heeft afgemeld, betaalt u weer de gewone zorgpremie. U betaalt dus niet meer aan ons. Dit betekent dat wij niet langer de hogere premie laten inhouden op uw inkomen. Betaalde u de hogere premie via een betaalverzoek aan het CJIB? Dan ontvangt u die niet meer.
Staan er nog bedragen open bij het CJIB? Dan hoeft u deze na uw afmelding niet meer te betalen.
U wilt uw schuld bij uw zorgverzekeraar in delen (termijnen) afbetalen. Bel of mail uw zorgverzekeraar en vraag om een betalingsregeling voor uw hele schuld daar. Op de website Zorgverzekeringslijn.nl vindt u tips hiervoor.
Heeft uw zorgverzekeraar een deurwaarder ingeschakeld? Spreek dan een betalingsregeling af met de deurwaarder. De deurwaarder geeft dan aan uw zorgverzekeraar door dat u een betalingsregeling heeft afgesproken.
De schuldhulpverlener is iemand die u helpt met uw schulden. Deze persoon heeft tijd nodig om uw schulden op een rij te zetten. De tijd die hij nodig heeft, heet een ‘stabilisatieperiode’. Deze duurt maximaal 8 maanden.
Stabilisatieovereenkomst
U sluit met uw schuldhulpverlener een stabilisatieovereenkomst. Uw zorgverzekeraar moet deze goedkeuren. Als uw zorgverzekeraar akkoord gaat, dan meldt hij u af bij ons. Dit is eerst een voorlopige afmelding. U betaalt weer de gewone zorgpremie aan uw zorgverzekeraar. Dit betekent dat u dan geen hogere premie meer betaalt aan ons.
Voorstel voor schuldregeling
Samen met de schuldhulpverlener werkt u in de stabilisatieperiode aan een voorstel om uw schulden op te lossen. In dit voorstel wordt uw hele schuld bij de zorgverzekeraar aangepakt. Ook bedragen die al bij een deurwaarder liggen. Samen stuurt u dit voorstel voor een schuldregeling naar uw zorgverzekeraar, die akkoord moet gaan.
Heeft u te veel premie betaald? Die krijgt u terug nadat u bent afgemeld. Hoe u dit terugkrijgt, hangt af van uw situatie:
- Is de premie ingehouden op uw loon of uitkering? Dan storten wij dat bedrag onmiddellijk terug aan uw werkgever of uitkeringsinstantie.
- Heeft u uw premie aan het CJIB betaald? Dan stort het CJIB het bedrag binnen twee weken terug.
- Wordt er geen bedrag uitbetaald? Dan is uw eindsaldo 0 euro.
Zodra uw zorgverzekeraar u definitief bij ons afmeldt, stoppen wij met premie innen. U ontvangt daarover een afmeldbrief. Daarna sluiten we uw dossier en ontvangt u geen brieven meer van ons.
Tegelijk met uw afmeldbrief versturen we ook een brief naar uw werkgever of uitkeringsinstantie. Daarin staat precies wanneer die moet stoppen met inhouden. Betaalt u de premie aan het CJIB? Dan geven wij aan het CJIB door dat u niet meer hoeft te betalen.
U heeft daarna voor uw zorgverzekering alleen nog met uw zorgverzekeraar te maken.
Te laat stoppen
Stopt uw werkgever of uitkeringsinstantie te laat met premie inhouden? Dan houdt hij misschien een keer te veel premie in. Die premie krijgt u terug. Wij betalen dit binnen 2 weken terug aan uw werkgever of uitkeringsinstantie.
Als iemand die is overleden een schuld heeft bij het CAK, dan vervalt deze. Had deze persoon te maken met de regeling betalingsachterstand zorgpremie? Dan hoeven erfgenamen een premieschuld bij het CAK niet meer te betalen.
Is er te veel aan het CAK betaald? Dan betalen wij dat bedrag uit aan de erfgenamen.U moet dan wel een verklaring van verwantschap sturen. Bij een terugbetaling van boven de € 2.000 euro hebben wij een verklaring van erfrecht nodig.
Heeft u hierover vragen? Neem dan contact met ons op.
Wijzigingen doorgeven
U kunt veranderingen in uw gegevens alleen via brief aan ons doorgeven. Laat het ons op tijd weten als u bijvoorbeeld uit dienst gaat: bij pensioen, ontslag of een andere baan.
Stuur ook een bewijs mee, zoals een kopie van uw ontslagbrief of de beslissing van uw uitkeringsinstantie.
Stuur uw brief en het bewijs naar:
CAK
Antwoordnummer 91036
2509 VC Den Haag
Uw juiste adres
Zorg dat uw adres altijd goed geregistreerd staat bij uw gemeente. Dan hoeft u ons geen adreswijziging te sturen op het moment dat u verhuist. Een extra postadres moet u (of uw bewindvoerder) wel aan het CAK doorgeven. Zo voorkomt u dat u belangrijke brieven van ons mist.
Nee, dat kan helaas niet.
Als het mogelijk is, laten wij de premie altijd inhouden op uw inkomen. Kunnen wij de premie niet laten inhouden? Dan krijgt u van ons betaalverzoeken via het CJIB.
Lees ook: Hoe moet ik de premie betalen?
Wilt u weer zelf uw normale premie betalen?
Spreek een betalingsregeling af voor de schuld bij uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar meldt u dan voorlopig bij ons af. U betaalt aan uw zorgverzekeraar dan weer de normale zorgpremie.
Als uw werkgever failliet is gegaan, kan hij de premie niet meer van uw inkomen betalen. Uw werkgever moet tot de datum van het faillissement (uitspraak van de rechter) wel blijven betalen.
Daarna moet u de premie zelf aan ons betalen. Als het kan, laten wij de premie weer inhouden op uw loon of uitkering. Kan dit niet? Dan ontvangt u iedere maand een betaalverzoek van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Hiermee kunt u de premie aan ons betalen.
Uw feedback
Wij vinden het belangrijk wat u van onze dienstverlening vindt. Daarom vragen we daar ook regelmatig naar. Bijvoorbeeld als u ons belt, of via een enquête op de website. Hieronder laten we u graag weten wat we met uw feedback doen. En hoe we daarmee onze dienstverlening verbeteren.