Vragen en antwoorden
Bent u gedupeerde van de kinderopvangtoeslagaffaire? En betaalt u een hogere premie omdat u in de regeling betalingsachterstand zorgpremie zit? Dan geven we graag antwoord op mogelijke vragen die u heeft.
Deze pagina krijgt regelmatig een update.
Ik heb me als gedupeerde gemeld bij Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen. Hoe gaat het nu verder?
De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen geeft aan ons door dat u zich gemeld heeft als gedupeerde. We kunnen daarom niet aangeven hoe snel u iets van ons hoort. U krijgt van ons een brief waarin staat hoe het voor u verder gaat. Als u zich als gedupeerde bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen heeft gemeld, dan hoeft u niets meer te doen.
Wat betekent dit voor verder voor mij?
Heeft u bedragen namens ons openstaan bij het Centraal Justitieel Incassobureau? Wanneer de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen doorgeeft dat u zich als gedupeerde heeft gemeld, pauzeren wij openstaande bedragen van vóór 1 januari 2021. Openstaande zorgpremies vanaf 1 januari 2021 moet u nog wel betalen.
Heeft u in de tussentijd vragen? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag.
Hoe kom ik van mijn schuld af en wanneer word ik als gedupeerde bij jullie afgemeld?
Alleen uw zorgverzekeraar kan u bij ons afmelden. Die doet dat als u geen schulden meer bij hem heeft.
Heeft u schulden bij uw zorgverzekeraar die zijn ontstaan voor 1 juni 2021?
Schulden ontstaan tussen 1 januari 2006 en 1 juni 2021 betaalt de Belastingdienst Toeslagen af.
- Hiervoor kunt u zich aanmelden bij het loket private schulden. Let op: dit kan tot uiterlijk 2 januari 2024.
- Op Toeslagen Herstel leest u meer over het afbetalen van private schulden.
Heeft u schulden bij uw zorgverzekeraar die zijn ontstaan vanaf 1 juni 2021?
- Dan betaalt de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen deze schulden niet af.
- Nieuwe rekeningen van uw zorgverzekeraar moet u daarom zelf betalen.
- Neem contact op met uw zorgverzekeraar om hiervoor een betalingsregeling te treffen.
Als u geen schulden meer heeft bij uw zorgverzekeraar, dan meldt die u bij ons af. U betaalt dan weer de normale zorgpremie aan uw zorgverzekeraar.
Wat kan ik doen als ik eerder afgemeld wil worden?
U kunt altijd proberen om een betalingsregeling af te spreken met uw zorgverzekeraar. In dat geval meldt uw zorgverzekeraar u tijdelijk af bij ons. U betaalt dan weer de normale zorgpremie aan uw zorgverzekeraar. Neem hiervoor contact op met uw zorgverzekeraar.
Hoe zit het met het betalen van mijn zorgpremie?
U krijgt altijd een brief van ons als er voor u iets verandert wat betreft het betalen van uw zorgpremie. Zolang u hierover geen brief van ons krijgt, verandert er dus niets voor u.
Wanneer hoor ik iets van jullie?
We doen ons uiterste beste om schulden van gedupeerden zo snel mogelijk kwijt te schelden. Helaas kunnen we niet precies zeggen wanneer u hierover een brief van ons krijgt. Dat hangt van meerdere dingen af:
- Eerst moet de Belastingdienst aan ons doorgeven welke ouders definitief gedupeerd zijn.
- Nadat wij uw gegevens hebben doorgekregen, ontvangt u uiterlijk binnen 2 maanden van ons bericht.
- Heeft u nog geen uitsluitsel over uw herbeoordeling? Dan krijgt u eerst van de Belastingdienst een brief hierover.
- Van de Belastingdienst krijgen wij regelmatig een update welke ouders na herbeoordeling gedupeerd zijn.
- Ook dan geldt: nadat wij uw gegevens hebben doorgekregen, ontvangt u uiterlijk binnen 2 maanden van ons bericht.
Ik heb een brief gehad dat mijn openstaande bedragen definitief worden kwijtgescholden. Wat betekent dit?
Dat betekent dat u openstaande bedragen van vóór 1 januari 2021 niet meer hoeft te betalen. Nu niet en ook niet als u in de toekomst bij ons wordt afgemeld.
Uit de lichte toets is nog niet gebleken dat ik gedupeerd ben. Hoe gaat het voor mij verder?
Is uit de lichte toets van de Belastingdienst Toeslagen nog niet gebleken dat u gedupeerd bent? Dan geven zij dit ook aan ons door. Wij blijven uw schulden pauzeren tot uw integrale beoordeling klaar is. Daarna krijgt u van ons bericht. Tot die tijd betaalt u de hogere (bestuursrechtelijke) zorgpremie aan ons.
Blijkt uit de integrale beoordeling dat u toch gedupeerd bent? Dan schelden wij uw schulden van vóór 1 januari 2021 definitief kwijt.
Ik ben toeslagpartner van iemand die gedupeerd is. Krijg ik ook bericht van jullie?
Ja, u krijgt van ons een brief waarin staat hoe het voor u verder gaat. Wij krijgen namelijk ook de gegevens van de toeslagpartners van de Belastingdienst Toeslagen. U hoeft zich als toeslagpartner dus niet te melden bij de Belastingdienst.
Hoe gaat het verder?
Heeft u bedragen namens ons openstaan bij het Centraal Justitieel Incassobureau? Wanneer de Belastingdienst uw gegevens doorgeeft, pauzeren wij openstaande bedragen van vóór 1 januari 2021. Vanaf het moment dat u de brief krijgt hoeft u deze bedragen niet meer te betalen. Openstaande zorgpremies vanaf 1 januari 2021 moet u nog wel betalen.
De komende tijd zal de Belastingdienst Toeslagen de gegevens bekijken van iedereen die zich gemeld heeft. Geeft de Belastingdienst ons definitief door dat u toeslagpartner bent van iemand die gedupeerd is? Dan worden uw openstaande bedragen van vóór 1 januari 2021 bij het CAK kwijtgescholden.
Moet ik de bedragen die openstaan nog betalen?
Heeft u bedragen namens ons openstaan bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) van vóór 1 januari 2021? Dan hoeft u die voorlopig niet te betalen. We hebben met het CJIB afgesproken dat ouders die zich bij de Belastingdienst melden als gedupeerde hiervoor geen betaalverzoeken namens ons krijgen. Ook schakelt het CJIB hiervoor geen deurwaarder namens ons in. Openstaande zorgpremies van ná 1 januari 2021 moet u nog wel betalen.
Waarom gaat het alleen om bedragen van vóór 1 januari 2021?
Het kabinet heeft 1 januari 2021 gekozen als peildatum voor het kwijtschelden van schulden van gedupeerden en toeslagpartners. Het bedrag dat voor die datum openstond, wordt kwijtgescholden als de Belastingdienst doorgeeft dat u definitief gedupeerd bent.
Worden mijn schulden bij het CAK definitief kwijtgescholden?
Bent u gedupeerd door de kinderopvangtoeslagaffaire? Dan schelden wij de schulden kwijt die vóór 1 januari 2021 zijn ontstaan. De komende tijd zal de Belastingdienst de gegevens bekijken van iedereen die zich gemeld heeft. Geeft de Belastingdienst ons definitief door dat u gedupeerd bent? Of dat u toeslagpartner bent van een gedupeerde? Dan worden uw openstaande bedragen van vóór 1 januari 2021 definitief bij het CAK kwijtgescholden.
Ik betaal aan een deurwaarder. Wat gebeurt hiermee?
Heeft het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) een deurwaarder ingeschakeld voor de premie die u aan ons betaalt? Wij hebben met het CJIB afgesproken dat zij de deurwaarder laten stoppen. U hoeft dus niet meer aan de deurwaarder te betalen die namens het CAK komt. Krijgt u toch een brief van de deurwaarder dat u moet betalen? Neem dan contact met ons op. Wij zoeken het direct voor u uit.
Blijf ik nog wel verzekerd als ik bij het CAK ben aangemeld?
Ja, u blijft gewoon verzekerd.
Ik heb nog vragen. Waar kan ik terecht?
Bel ons gratis op 0800 - 5028, of gebruik ons contactformulier. We helpen u graag.
Heeft u vragen over de behandeling van uw toeslagenherstel? Daar kan alleen de Belastingdienst informatie over geven. Ga naar de speciale website of bel gratis met het Serviceteam gedupeerden Kinderopvangtoeslag op telefoonnummer 0800 - 2 358 358 (gratis).