Manifestgroep helpt niet-digivaardige burger
Miljoenen Nederlanders hebben moeite met digitale (overheids)diensten. Om ze op weg te helpen slaan bibliotheken en 8 uitvoeringsorganisaties de handen ineen. Het CAK doet mee aan deze Manifestgroep.
Online een betalingsregeling aanvragen of openstaande facturen bekijken. Veel organisaties - ook het CAK - bieden dit soort diensten tegenwoordig digitaal aan. Handig voor de meeste mensen, maar lang niet voor alle Nederlanders. Circa 4 miljoen mensen hebben moeite met digitale dienstverlening.
Op weg helpen
Om niet-digivaardige burgers op weg te helpen, slaan bibliotheken en 8 uitvoeringsorganisaties de handen ineen. Naast het CAK nemen deel aan deze Manifestgroep: Belastingdienst, UWV, DUO, CIZ, CJIB, CBR en SVB. Samen met de Koninklijke Bibliotheek ontwikkelde de groep het plan Digitale Inclusie.
Cursussen digivaardigheid
Als onderdeel van het plan bieden alle lokale bibliotheken cursussen digivaardigheid aan. Daarnaast zullen de samenwerkende partijen van 2019 tot 2021 werken aan een landelijk dekkend netwerk van fysieke informatiepunten in de bibliotheken. Hier kunnen burgers terecht die digitale ondersteuning nodig blijven hebben.
Belangrijk thema
Klanten van het CAK die bellen en aangeven moeite te hebben met digitale diensten, wijzen we op de cursussen in de bibliotheken. Met deelname aan het plan onderstreept het CAK digitale inclusie een belangrijk thema te vinden.