Staatssecretaris Knops opent eerste Informatiepunt Digitale Overheid
Op 1 juli is het Informatiepunt Digitale Overheid bij de Bibliotheek Venlo op feestelijke wijze geopend door Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het Informatiepunt helpt mensen op weg die vragen hebben over zorg, huurtoeslag, DigiD, betalen van verkeersboetes in delen en nog veel meer.
Bibliotheken en publieke dienstverleners slaan de handen ineen om mensen dicht bij huis te ondersteunen bij digitaal contact met de overheid.Vijftien bibliotheken verspreid over het land starten vandaag met een Informatiepunt Digitale Overheid. Binnen twee jaar is er een landelijk dekkend netwerk van Informatiepunten.
Het is een initiatief van de Manifestgroep, waarin onder andere de publieke dienstverleners Belastingdienst, CAK, CBR, CIZ, CJIB, DUO, SVB en UWV zijn verenigd, in samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek (KB).
Iedereen moet mee kunnen doen
De digitalisering van de maatschappij én de overheid vraagt om digitale vaardigheden. Dat is niet voor iedereen even makkelijk. Zo’n 4 miljoen mensen ondervinden problemen bij digitaal contact met de overheid.
Informatiepunten
Mensen kunnen terecht bij de Informatiepunten Digitale Overheid met vragen over de dienstverlening van alle organisaties die meedoen. Bibliotheekmedewerkers helpen hen met het vinden van informatie op websites en verwijzen voor persoonlijke informatie zo nodig door naar lokale partners. Dit zijn organisaties waarmee de Bibliotheek samenwerkt, zoals welzijnsinstellingen, ouderenbonden, gemeente en zorgkantoren.
Computercursussen
Mensen kunnen ook computercursussen volgen bij een Bibliotheek in de buurt. Deze cursussen (Klik & Tik en Digisterker) maken hen digitaal vaardiger. Nu al volgen jaarlijks meer dan 40.000 mensen deze cursussen van de bibliotheken.
Maatschappelijke rol
Lily Knibbeler, algemeen directeur van de KB: ‘Wij zetten ons graag in om Nederlanders digitaal vaardiger te maken. Als nationale bibliotheek doen we dat, in dit geval, door de mogelijkheden die openbare bibliotheken te bieden hebben, te verbinden met de behoefte van de Manifestgroep-partijen. De Informatiepunten Digitale Overheid sluiten heel goed aan bij de maatschappelijke rol van de openbare bibliotheken in Nederland: midden in de samenleving en actief in het stimuleren van leren en gericht op ieders persoonlijke ontwikkeling’.
Arron Bell, CFO CAK: ‘Als publieke dienstverleners nemen we in een steeds verdergaande digitaliserende maatschappij onze verantwoordelijkheid om mensen die digitaal niet mee kunnen komen te ondersteunen met de Informatiepunten Digitale Overheid, door samen te werken met bibliotheken en dit initiatief ook echt concreet te gaan doen!’.
Landelijk dekkend netwerk
Van 2019 tot en met 2021 bouwen de samenwerkende partijen een landelijk dekkend netwerk via de bibliotheken op voor deze ondersteuning. Op 1 juli starten de eerste vijftien 'kopgroepbibliotheken' met als doel een landelijke dekking in de komende twee jaar.