Nieuwe naam regeling wanbetalers
Vanaf 1 oktober starten we met het aanpassen van de naam ‘regeling wanbetalers’ in de nieuwe naam: regeling betalingsachterstand zorgpremie. Alle betrokken organisaties kunnen vanaf nu de nieuwe naam doorvoeren. Uiterlijk 1 januari 2025 zijn alle partijen over op de nieuwe naam.
De term ‘wanbetalers’ staat mogelijk in uw (voorlichtings-) brieven/materiaal, websites, werkprocessen en systemen. Het aanpassen en doorvoeren van de naam kost tijd. Zorg er daarom voor dat u het doorvoeren van de naam tijdig in gang zet.
Waarom een nieuwe naam?
Uit onderzoek onder burgers is gebleken dat de naam wanbetaler stigmatiseert. De term wanbetaler doet namelijk geen recht aan de situatie waarin het grootste deel van burgers in de regeling zich bevindt. Vaak gaat het om mensen die wel willen, maar echt niet kunnen betalen. Het CAK heeft het initiatief genomen om de naam op basis van gebruikersonderzoeken aan te passen. De nieuwe naam is een neutralere naam, die niet slaat op de persoon, maar op de feitelijke situatie zoals die is. Dit traject is in overleg gegaan met het ministerie van VWS en de zorgverzekeraars.
Aanpassen naam vanaf 1 oktober
Samen met onder meer de zorgverzekeraars, het ministerie van VWS en de zorgverzekeringslijn hebben we besloten om een overgangsperiode te hanteren. Vanaf 1 oktober starten alle betrokken organisaties met het aanpassen en doorvoeren van de naam. We communiceren in deze periode: regeling betalingsachterstand zorgpremie (voorheen regeling wanbetalers). Uiterlijk 1 januari zijn alle partijen over op de nieuwe naam.
Verder goed om te weten: het huidige berichtenverkeer hoeft niet aangepast te worden.
Meer over de regeling betalingsachterstand zorgpremie