Dienstverlening met de menselijke maat
Bij het CAK zetten wij ons dagelijks in om onze wettelijke taken zorgvuldig uit te voeren. Dit doen we in het domein van zorg en welzijn, voor ruim 1,5 miljoen burgers in Nederland en het buitenland. We maken het verschil voor burgers met de manier waarop wij ons werk doen: met de menselijke maat.
Werken met de menselijke maat betekent dat we onze taken uitvoeren op een manier die op dat moment bij de situatie van de burger past. Voor veel burgers betekent dit snel en gemakkelijk zaken kunnen regelen. Met extra aandacht en begeleiding waar dat nodig is. Maar in ons dagelijks werk volstaat de standaard niet altijd. Soms knelt het beleid of leidt de uitvoering van wet- en regelgeving onbedoeld en ongewenst tot benadeling van burgers. Dat zijn situaties waar onze medewerkers professionele buikpijn van krijgen. Ze voelen dat iets niet klopt of niet de bedoeling kan zijn. Voor deze burgers zoeken wij een passende oplossing, waar nodig bieden we maatwerk.
Meer weten?
Lees ons handvest: Werken met de menselijke maat > zo doen wij dat (pdf, 5.6 MB).
Wij hebben een maatschappelijke opdracht
Meer menselijke maat en maatwerk in de publieke dienstverlening: dat is een overheidsbrede opgave. Ook als CAK hebben wij hierin een maatschappelijke opdracht. Hoe maken we die waar? Door vooraf bij nieuwe wetten, regels en beleid te denken vanuit klantperspectief en dit te toetsen bij burgers. Door continu van situaties te blijven leren en onze manier van werken te verbeteren. We maken knelpunten in de uitvoering zichtbaar en bespreekbaar met onze ketenpartners, opdrachtgever en de politiek. Dit doen we onder andere met onze jaarlijkse Stand van de Uitvoering. Een middel waarmee we knellende wet- en regelgeving adresseren bij de politiek. Zo willen we knelpunten voor burgers verder voorkomen in huidige én toekomstige wetten en beleid.