Mens en samenleving
Iedereen moet kunnen meedoen aan de samenleving. Hiervoor is begrijpelijke en toegankelijke dienstverlening nodig voor iedere burger in Nederland. Om dit te realiseren, besteedt het CAK extra zorg en aandacht aan mensen in kwetsbare situaties.
Schuldpreventie
Wij innen eigen bijdrages en premies. Dit zorgt mede voor de betaalbaarheid van de zorg in Nederland. Tegelijkertijd kunnen burgers hierdoor in bepaalde gevallen in de financiële problemen komen. Wij zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om bij te dragen aan het voorkomen en oplossen van de schuldenproblematiek in Nederland. Dat doen we op verschillende manieren:
- Wij mogen met gemeenten gegevens uitwisselen van mensen die langer dan 6 maanden de zorgverzekeringspremie niet hebben betaald (regeling Wanbetalers). Hierdoor krijgen gemeenten beter zicht op hun inwoners met problematische schulden en kunnen zij gerichter hulp bieden.
- We proberen de verschuldigde bedragen zoveel mogelijk via automatische incasso of via broninhouding (inhouden op inkomen, pensioen of uitkering) te innen. Dit heeft voor burgers het voordeel dat ze er geen omkijken naar hebben. Daarnaast zijn we coulant met betalingsregelingen en maken we afspraken met incassobureaus over sociaal maatschappelijk incasseren.
- Wij werken samen met de Nederlandse Schuldhulproute (Geldfit.nl). Via deze route wijzen onze medewerkers burgers de weg naar passende schuldhulp. Zodat voorkomen wordt dat zij verder in de financiële problemen komen. We maken ons er sterk voor dat ook andere grote uitvoerders zich aansluiten bij dit initiatief.
- Mensen met betalingsachterstanden bij DUO, CJIB en CAK (boete onverzekerden Zvw) kunnen met deze instanties één betalingsregeling afsluiten. Via deze zogeheten Betalingsregeling Rijk kunnen zij de aflossing van die betalingsachterstanden in één keer regelen. Er wordt rekening gehouden met de betaalmogelijkheden van de burger. En als het nodig is, kan ook een aflossingspauze (pauzeknop) worden afgesproken.
- Wij hebben tijdens een succesvolle pilot 'gezamenlijke dienstverlening op locatie' nauw samengewerkt met UWV, SVB, Juridisch Loket en DUO om mensen in kwetsbare situaties persoonlijk te ondersteunen. Hierbij werd wekelijks in vijf gemeenten op het stadhuis een loket bemand met als doel de burger aan één loket, als één overheid verder te helpen.
- Wij zijn in 2018 als eerste overheidsorganisatie live gegaan met de Blauwe Knop. Hiermee kunnen Wmo en Wlz-klanten een overzicht downloaden van hun openstaande facturen bij het CAK. De Blauwe Knop maakt het mogelijk om data van verschillende overheidswebsites veilig te downloaden, zodat de klant snel en makkelijk overzicht krijgt in zijn financiële situatie.
Digitale inclusie
In deelnemende bibliotheken helpt het Informatiepunt Digitale Overheid mensen die minder digitaal vaardig zijn hun weg te vinden op het internet. Wij werken hiervoor samen met acht andere publieke dienstverleners en de Koninklijke Bibliotheek (KB).
Via het Informatiepunt kunnen mensen digicursussen volgen en hulp krijgen bij vragen over zorg, huurtoeslag, DigiD en meer. Eind 2022 ontving dit samenwerkingsverband de Good Practice Award 2022.