Uw privacy
In deze privacyverklaring kunt u lezen hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens. Ook leest u welke gegevens wij van u verwerken en welke rechten u heeft.
Onze belofte:
- Wij gaan netjes met uw gegevens om.
- Wij zijn continu bezig om uw gegevens zo goed mogelijk te beschermen.
- Wij verkopen uw gegevens nooit aan derden.
- Wij vertellen u duidelijk wat wij met uw gegevens doen.
- Wij slaan zo min mogelijk gegevens van u op.
- Wij bieden u eenvoudige mogelijkheden om uw gegevens in te zien en - als dat kan - aan te passen.
Ook houden we intern toezicht op het naleven van de privacywet. Dit is een taak van de Functionaris Gegevensbescherming.
Waarom heeft het CAK mijn gegevens nodig?
Het CAK voert enkele wettelijke regelingen uit. Daarvoor hebben wij persoonlijke gegevens nodig. Bijvoorbeeld uw naam, adres, woonplaats, burgerservicenummer (BSN) en soms ook uw inkomen. Welke gegevens we mogen opvragen is wettelijk vastgelegd. We proberen zo min mogelijk gegevens van u op te slaan. In elk geval niet meer dan nodig is om onze taken en bijbehorende diensten uit te voeren.
Wie is verantwoordelijk voor het verwerken van mijn gegevens?
Het CAK is verantwoordelijk voor de uitvoering van een aantal regelingen. Daarvoor werken wij samen met verschillende partijen, zoals het Centraal Justitieel Incassobureau, de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank, UWV en gemeenten. Hierbij zijn wij als CAK verantwoordelijk voor het verwerken van uw persoonsgegevens.
Stuurt het CAK ook gegevens van mij door naar andere organisaties?
Ja, het komt voor dat we gegevens doorsturen naar andere organisaties. Dat doen we als dit nodig is voor het uitvoeren van onze wettelijke taken. Zo sturen we soms gegevens door naar de Belastingdienst om daarmee uw inkomen of vermogen op te vragen.
Als we gegevens doorsturen, dan doen we dit heel zorgvuldig. Uw gegevens mogen niet in verkeerde handen komen. We gebruiken uw gegevens nooit voor commerciële doelen.
Het CAK schakelt regelmatig andere organisaties in om taken uit te voeren. Wij zorgen ervoor dat deze organisaties net zo zorgvuldig met uw gegevens omgaan als wij zelf.
Wij verwerken in de basis uw persoonsgegevens binnen de Europese Economische Regio (EER), om onze wettelijke taken uit te kunnen voeren. Daarnaast kunnen er persoonsgegevens worden verwerkt in landen buiten de EER vanwege ICT-systemen. Dit gebeurt zo min mogelijk. En alleen als er een veilige manier van verwerking en verzending mogelijk is en we hebben beoordeeld dat de doorgifte past binnen de wet- en regelgeving.
Tip
Voor een overzicht van de gegevens kunt u kijken op gegevensbijbesluiten.overheid.nl en zoek met het woord 'CAK'. Op deze website vindt u ook de gegevens van veel andere overheidsorganisaties.
Welke gegevens slaat het CAK van mij op?
Welke gegevens verwerken we van u? Dat verschilt per regeling die we uitvoeren. Met verwerken bedoelen we bijvoorbeeld het opslaan van gegevens. We hebben bijna altijd de volgende gegevens van u nodig:
- naam
- adres
- woonplaats
- geboortedatum
- geslacht
- burgerservicenummer (BSN)
In sommige gevallen hebben we bijvoorbeeld ook van u nodig:
- rekeningnummer
- inkomensgegevens
- gegevens van uw partner
En als we contact met u hebben, slaan we ook op:
- telefoonnummer en/of
- e-mailadres
Twee voorbeelden kunnen duidelijk maken waarom we welke gegevens nodig hebben.
Voorbeeld 1: u woont in het buitenland en heeft daar recht op medische zorg, voor rekening van Nederland. Dan betaalt u daarvoor een bijdrage aan het CAK. De hoogte van die bijdrage hangt af van uw leeftijd, de samenstelling van uw gezin, uw inkomen en uw woonland. Wij hebben in dat geval dus uw naam, geboortedatum, adres, woonland en inkomen nodig. Die gegevens hebben we ook nodig van personen die via u zijn ingeschreven bij een zorgverzekeraar in uw woonland. Zoals uw partner en/of uw kinderen.
We rekenen de kosten voor medische zorg af met uw woonland. Daarvoor wisselen we ook persoonsgegevens uit met andere landen. Om die reden verwerken we soms gegevens over uw gezondheid. Dat kan ook gelden voor personen die via u zijn ingeschreven bij een zorgverzekeraar.
Heeft u uw telefoonnummer of adres doorgegeven? Dan slaan we die op. Zo kunnen we contact met u opnemen als we vragen hebben of iets willen toelichten. Krijgt u geld terug omdat u te veel heeft betaald? Dan hebben wij uw rekeningnummer nodig om het bedrag terug te betalen.
Voorbeeld 2: u ontvangt Wmo-zorg thuis. U krijgt dan een factuur van ons. De hoogte van de factuur is afhankelijk van uw woonsituatie, uw inkomen en hoeveel zorg u ontvangt. Wij hebben in dat geval dus uw naam, adres, inkomen en zorggegevens nodig. En ook gegevens van de persoon met wie u een huishouden vormt (als u getrouwd bent of samenwoont).
Als u een vraag heeft over de factuur, dan slaan we ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres op. Zo kunnen we contact met u opnemen. Krijgt u geld terug omdat u te veel heeft betaald? Dan hebben wij uw rekeningnummer nodig om het bedrag terug te storten.
Hoe lang bewaart het CAK mijn gegevens?
We gebruiken en bewaren uw gegevens zo lang als nodig is voor het uitvoeren van onze wettelijke taken. Daarnaast is in de Archiefwet en in de selectielijst geregeld hoe lang we gegevens moeten bewaren. Na het verstrijken van de bewaartermijn verwijderen we uw gegevens.
Hoe komt het CAK aan deze gegevens?
De meeste gegevens krijgen wij van andere organisaties. Zoals zorgaanbieders, zorgverzekeraars, gemeenten, Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank of UWV. Sommige gegevens krijgen we binnen wanneer u formulieren invult op onze website. Dan gaat het om gegevens als telefoonnummers en e-mailadressen.
Voor de regeling Buitenland verrekenen we kosten voor medische zorg met andere landen. Om die reden wisselen we ook persoonsgegevens uit met andere landen, zowel binnen als buiten Europa.
Wat slaat het CAK op in cookies?
Wat voor cookies we met welk doel precies gebruiken, vindt u onder cookies.
Wat zijn mijn privacyrechten?
Als klant heeft u de volgende rechten:
- Het recht om uw gegevens in te zien.
- Het recht om uw gegevens te wijzigen.
- Het recht om uw gegevens te laten verwijderen.
- Het recht om het verwerken van uw gegevens te beperken.
1. Het recht om uw gegevens in te zien
U heeft het recht om de gegevens in te zien die het CAK van u heeft. Dat staat in de wet Algemene verordening gegevensbescherming. Bij de vraag 'Welke gegevens slaan wij van u op?' kunt u hierboven lezen welke gegevens wij opslaan en waarom.
Wilt u uw gegevens inzien? Dien uw verzoek online in of stuur ons een brief.
Heeft u langdurige zorg (Wlz) of ondersteuning vanuit de Wmo?
Dan kunt u inloggen op Mijn CAK. Daar kunt u de belangrijkste gegevens die we van u hebben zelf inzien.
Hulp nodig?
Heeft u hulp nodig bij uw verzoek? U kunt altijd om hulp vragen. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op. Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens kunt u ook voorbeeldbrieven vinden: Uw rechten | Autoriteit Persoonsgegevens
Reactietermijn
Wij reageren binnen 1 maand per brief of e-mail op uw verzoek. Is uw verzoek ingewikkeld of heeft u meerdere verzoeken aan ons gestuurd? Dan mogen wij er 2 maanden langer over doen. Wij laten u dan wel binnen 1 maand weten dat het langer gaat duren en waarom dat zo is. Als wij uw verzoek weigeren, dan leggen we ook binnen 1 maand uit waarom.
2. Het recht om uw gegevens te wijzigen
Als klant heeft u het recht om uw gegevens te wijzigen.
Wilt u gegevens laten wijzigen? Dien uw verzoek online in of stuur ons een brief.
3. Het recht om uw gegevens te laten verwijderen
Als klant heeft u in sommige gevallen het recht om uw persoonsgegevens te laten verwijderen. Bijvoorbeeld wanneer u onterecht bij het CAK bent aangemeld of wanneer het bewaren van uw persoonsgegevens niet langer noodzakelijk is.
Denkt u dat het CAK uw persoonsgegevens ten onrechte heeft vastgelegd? En wilt u deze laten verwijderen? Dien uw verzoek online in of stuur ons een brief.
4. Het recht om het verwerken van uw gegevens te beperken
Bent u van mening dat het CAK bepaalde gegevens van u niet mag gebruiken? Bijvoorbeeld omdat:
- uw persoonsgegevens niet kloppen.
- u vindt dat bepaalde gegevens niet meer nodig zijn om te verwerken.
- u vindt dat het CAK het recht niet heeft om bepaalde gegevens te verwerken.
- u bezwaar heeft gemaakt tegen het verwerken van gegevens en nog wacht op een beslissing.
Dan kunt u een verzoek doen om het verwerken van uw gegevens te beperken. Dien uw verzoek online in of stuur ons een brief.
Mag het CAK kosten rekenen? Of mijn verzoek weigeren?
Het CAK rekent normaal gesproken geen kosten als u een verzoek doet. Dat mogen we wel doen, maar alleen bij uitzondering. Bijvoorbeeld als u heel veel verzoeken doet en wij kunnen bewijzen dat de kosten voor ons zeer hoog worden. Dan mogen we u een redelijke vergoeding vragen. Of uw verzoek weigeren.
Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens vindt u hier meer informatie over.
Waar kan ik terecht met vragen over privacy?
In deze privacyverklaring proberen we de meest gestelde vragen over privacy te beantwoorden. Heeft u na het lezen hiervan nog steeds vragen, of een klacht? Neem dan contact met ons op via een van onze telefoonnummers.
Wat kan ik doen als ik een klacht heb over het gebruik van mijn persoonsgegevens?
Dan kunt u uw klacht indienen bij de Functionaris Gegevensbescherming van het CAK. Die is te bereiken via het e-mailadres [email protected].
Komt u er met het CAK niet uit? Dan kunt u terecht bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Die houdt extern toezicht op het naleven van de privacywetgeving. U heeft het recht om bij de autoriteit een klacht in te dienen.
Zijn mijn persoonsgegevens veilig bij het CAK?
Ja. Wij passen de BIO toe: de Baseline Informatiebeveiliging Overheid. Dat zijn nationaal erkende normen voor het beveiligen van gegevens. Wij nemen dit zeer serieus en zijn continu bezig om informatie zo goed mogelijk te beveiligen.
Gegevens die we uitwisselen met bijvoorbeeld SVB, UWV en Belastingdienst gaan altijd via een veilige, versleutelde verbinding. Webformulieren op onze website zijn beveiligd en onze medewerkers tekenen een geheimhoudingsverklaring. Ook krijgen ze een training hoe ze zorgvuldig met persoonsgegevens om moeten gaan.
Met leveranciers van software maken we afspraken om te zorgen dat ook zij voldoen aan alle eisen.
Zijn de contactformulieren op de website beveiligd?
Ja, die zijn beveiligd. Gegevens die u op deze manier naar ons verzendt, gaan via een beveiligde, versleutelde verbinding. Ook bijlagen die u meestuurt, gaan via een versleutelde verbinding.
Waarom vragen jullie mij om mijn BSN en geboortedatum?
Als u ons belt, vragen wij om uw Burgerservicenummer (BSN) en uw geboortedatum. Op die manier kunnen we controleren of u echt bent wie u zegt dat u bent. Ook proberen we zo verwisseling van personen te voorkomen. Volgens de wet mogen we hiervoor het BSN gebruiken.
Meer over dit onderwerp op de website van de Rijksoverheid.
Waarom staat in e-mails van het CAK dat jullie gevoelige gegevens verwijderen?
Bij e-mails weten we nooit honderd procent zeker wie de afzender of ontvanger is. Vandaar dat we in e-mails gegevens verwijderen wanneer die gevoelig zijn voor iemands privacy. Denk aan gegevens over inkomen, of een rekeningnummer of Burgerservicenummer.
Mag ik een gesprek met het CAK opnemen?
Ja, dat mag. Wij nemen zelf soms ook gesprekken op voor trainingsdoeleinden of om een gespreksverslag te kunnen maken.
Voor u en ons gelden de spelregels van de Ombudsman:
- U mag een geluidsopname maken, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dit niet te doen.
- Als wij een geluidsopname niet toelaten, dan bieden wij een andere oplossing aan.
- U maakt van tevoren duidelijk dat u een geluidsopname wil maken.
- U geeft ons een kopie van de opname als wij daarom vragen (of andersom als wij de opname maken).
- Niemand knipt of plakt in een geluidsopname, tenzij dit wordt meegedeeld.
- Niemand verstrekt zonder toestemming van de andere partij geluidsopnamen aan derden.
- Niemand maakt zonder toestemming van de andere partij geluidsopnamen openbaar.
Ik heb een uitnodiging ontvangen voor een tevredenheidsonderzoek van Market Respons. Hoe zit dat?
Wij willen u graag zo goed mogelijk van dienst zijn. Daarom vragen we u regelmatig of u tevreden over ons bent. Dit onderzoek laten wij uitvoeren door de organisatie Market Respons, onze vaste samenwerkingspartner. Wij delen om die reden uw telefoonnummer en e-mailadres met Market Respons. Bij een onderzoek krijgt u altijd de mogelijkheid om anoniem te reageren.
Heeft u bezwaar tegen de uitnodiging? Dan kunt u dat bij ons aangeven. Wij zullen u dan niet meer vragen voor een onderzoek.
Wij hebben afspraken gemaakt met Market Respons over het gebruik van de persoonsgegevens. Wij hebben vastgelegd dat uw gegevens geheim zijn en dat uw gegevens alleen mogen gebruikt voor onderzoek. En dat de gegevens niet langer bewaard worden dan noodzakelijk. Dit hebben we vastgelegd in een zogenaamde verwerkingsovereenkomst. Dat is wettelijk verplicht.
Wij houden ook algemene cijfers bij voor klantonderzoek. Deze zogenaamde statistieken zijn geanonimiseerd. Dit betekent dat er geen persoonsgegevens in staan.
Bekijk ook de privacy statement Market Respons voor meer informatie.
Kwetsbare plek melden?
Wij doen ons uiterste best om onze ICT-systemen veilig te houden. Toch een kwetsbare plek ontdekt? Lees hoe u dit kunt melden.
Downloads
Privacybeleid CAK (pdf, 745 kB) (21-10-2023)