Waarom is mijn betaling aan het CAK teruggestort?
Er zijn verschillende redenen waarom wij een betaling terugstorten. Misschien heeft u niet de juiste betaalgegevens gebruikt. Of misschien stond er (nog) geen bedrag open.
Kies uw regeling en controleer of alles goed is gegaan:
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Controleer het volgende:
- Heeft u het juiste betalingskenmerk vermeld bij uw betaling? Dit kenmerk bestaat uit 16 cijfers.
- Heeft u het juiste rekeningnummer ingevuld? In 2020 is het rekeningnummer voor de Wmo veranderd.
Let op
Kijk goed voor welk jaar de eigen bijdrage is en gebruik het juiste rekeningnummer:- Facturen voor de Wmo vanaf 2020: NL46 ABNA 0547 1471 47
- Facturen voor de Wmo tot en met 2019: NL38 ABNA 0435 9300 01
- Facturen voor beschermd wonen: NL38 ABNA 0435 9300 01
- Staat er wel een bedrag open? U kunt niet vooruit betalen of een extra betaling doen. U betaalt pas wanneer u van ons een factuur ontvangt. In Mijn CAK ziet u of er nog een bedrag openstaat.
- Heeft u via internetbankieren een maandelijkse betaling met een vast bedrag ingesteld? Dan kan het misgaan als de factuur een keer later is. U betaalt dan al, terwijl er nog geen factuur is. Wij raden deze betaalwijze daarom af.
- Heeft u de factuur al een tijd geleden ontvangen en nog niet betaald? Dan kan het zijn dat het CAK de openstaande factuur heeft overgedragen aan een incassobureau. Als wij de openstaande factuur hebben overgedragen en u betaalt alsnog de factuur, dan stort het CAK het factuurbedrag terug.
Tip
Voorkomen dat uw betaling wordt teruggestort? Kies voor automatisch betalen. Dan betaalt u altijd op tijd en met de juiste gegevens.
Wet langdurige zorg (Wlz)
Controleer het volgende:
- Heeft u het juiste betalingskenmerk vermeld bij uw betaling? Dit kenmerk bestaat uit 16 cijfers.
- Heeft u het juiste rekeningnummer ingevuld?
Let op
- Wlz: NL19 ABNA 0435 9281 12
- Beschermd wonen: NL38 ABNA 0435 9300 01
- Staat er wel een bedrag open? U kunt namelijk niet vooruit betalen of een extra betaling doen. In Mijn CAK ziet u of er nog een bedrag openstaat.
- Heeft u via internetbankieren een maandelijkse betaling met een vast bedrag ingesteld? Dan kan het misgaan als de factuur een keer later is. U betaalt dan al, terwijl er nog geen factuur is.Wij raden deze betaalwijze daarom af.
Tip
Voorkomen dat uw betaling wordt teruggestort? Kies voor automatisch betalen. Dan betaalt u altijd op tijd en met het juiste kenmerk.
Zorgverzekering en buitenland (verdragsgerechtigden)
Controleer het volgende:
- Heeft u het juiste betaalkenmerk vermeld? Dit kenmerk is het beschikkingsnummer of het factuurnummer dat in de brief staat.
- Heeft u het juiste rekeningnummer ingevuld? Dit moet zijn: NL37 ABNA 0535 8106 28.
- Staat er wel een bedrag open op uw jaarafrekening? Als er geen bedrag openstaat, dan kunt u namelijk geen (extra) betaling doen. Bel ons op +31 88 711 5551 als u wilt weten of er een bedrag openstaat. Of stuur ons een bericht via het contactformulier (kies Zorgverzekering en buitenland).