Mijn cliënt betaalt een eigen bijdrage voor zorg of ondersteuning
Uw cliënt maakt gebruikt van de regeling voor maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of langdurige zorg (Wlz). Hierover betaalt uw cliënt een eigen bijdrage.
Aanmelden
Ik wil mij aanmelden als bewindvoerder of curator. Hoe doe ik dat?
Dat doet u online via Aanmelden als bewindvoerder of curator.
Na uw aanmelding sturen wij een overzicht met alle openstaande facturen. U hoeft deze dus niet aan te vragen. Daarnaast verlenen wij standaard 2 maanden uitstel van betaling.
Saldo en facturen
Hoe vraag ik een kopie van een factuur of beschikking aan?
Dat doet u online via Vraag of verzoek voor een cliënt.
Hoe vraag ik automatische incasso aan voor mijn cliënt?
Een machtiging voor automatische incasso kunt u alleen per post aan ons doorgeven. Gebruik hiervoor het formulier 'automatisch betalen'.
Heeft u uw cliënt nog niet bij ons aangemeld? Stuur ons dan het formulier met een kopie van de beslissing van de rechter dat u als bewindvoerder of curator bent aangesteld.
Let op
Vaak moet u de eerstvolgende factuur na de aanvraag voor automatische incasso nog handmatig naar ons overmaken. Als het bedrag automatisch wordt afgeschreven, dan staat dit op de factuur.
Openstaande facturen kunt u zelf naar ons overmaken:
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- NL46 ABNA 0547 1471 47 (hulp of ondersteuning vanaf 2020)
- NL38 ABNA 0435 9300 01 (hulp of ondersteuning vóór 2020)
Wet langdurige zorg (Wlz)
- NL19 ABNA 0435 9281 12
Vermeld bij uw betaling altijd het factuurnummer of het betalingskenmerk.
Hoe vraag ik het openstaande saldo op?
U kunt ons hiervoor bellen. Of vraag een overzicht van de openstaande facturen op. Dat doet u online via Vraag of verzoek voor een cliënt.
Schuld
Mijn cliënt kan het openstaande saldo niet betalen. Hoe geef ik dit door?
Dat doet u online via Vraag of verzoek voor een cliënt.
- Zet in het opmerkingenveld dat uw cliënt het openstaande saldo niet kan betalen.
- Voeg de volgende bewijsstukken toe:
- Een overzicht van de inkomsten en uitgaven (budgetplan).
- Afschriften van de betaalrekening van de laatste 3 maanden (beheerrekening).
- Een afschrift van de spaarrekening van de laatste maand.
- Een overzicht van andere schuldeisers en de einddatum van de schuld.
Mijn cliënt zit in een schuldhulpverleningstraject. Wat moet ik doen?
Geef dit online aan ons door via Vraag of verzoek voor een cliënt.
- Zet in het opmerkingenveld dat uw cliënt in een traject voor schuldhulpverlening of schuldsanering zit.
- Voeg één van de volgende bewijsstukken toe:
- Een kopie van aanmelding van de schuldhulpverlening.
- De bevestiging van de aanvraag van de gemeente.
Voor het bedrag dat uw cliënt moet betalen, spreken we een betalingsregeling met u af.
Let op
De facturen die u tijdens de schuldhulpverlening van ons ontvangt, moet u wel meteen betalen. Zo voorkomt u nieuwe schulden.
Bent u nog van plan om schuldhulpverlening aan te vragen? Dan ontvangen wij graag een verklaring waarin u aangeeft voor welke datum u de schuldhulpverlening gaat aanvragen.
Wijziging of beëindiging
Ik wil een aanpassing van de eigen bijdrage aanvragen. Hoe doe ik dat?
Op Aanpassing eigen bijdrage aanvragen leest u hoe u dit kunt aanvragen.
Ik draag het bewind over. Hoe geef ik dit door?
Geef dit online aan ons door via Vraag of verzoek voor een cliënt.
- Zet in het opmerkingenveld dat u het bewind van de cliënt overdraagt aan een andere bewindvoerder.
- Voeg een kopie van de beschikking van de rechter toe.
Nadat wij de beschikking hebben ontvangen, ontvangt u een bevestiging van de beëindiging. De nieuwe bewindvoerder krijgt een bevestiging van de aanmelding.
De bewindvoering voor mijn cliënt is beëindigd. Wat moet ik doen?
Geef dit online aan ons door via Vraag of verzoek voor een cliënt.
- Zet in het opmerkingenveld dat uw bewind over de cliënt is beëindigd.
- Voeg een kopie van de beschikking van de rechter toe.
Nadat wij de beschikking hebben ontvangen, ontvangen u en uw cliënt een bevestiging van de beëindiging.
Ik ga verhuizen. Moet ik mijn nieuwe adres doorgeven?
Wordt uw nieuwe adres ook het postadres van uw cliënt? Geef het nieuwe adres dan aan ons door. Dat doet u online via Vraag of verzoek voor een cliënt. Zet in het opmerkingenveld dat u het postadres wilt wijzigen en vermeld het nieuwe adres.
Overlijden
Wat moet ik doen als mijn cliënt is overleden?
Gecondoleerd met dit verlies. U hoeft het overlijden niet te melden bij ons. Wij krijgen dit door van de gemeente.
Na het overlijden van een cliënt wordt het bewind beëindigd. U ontvangt meestal nog wel 1 of 2 facturen.
Beheert u de financiële zaken van de overleden cliënt niet meer? Geef dit dan aan ons door via Vraag of verzoek voor een cliënt. Zet in het opmerkingenveld dat u de financiële zaken niet meer beheert.
Neemt een erfgenaam de financiële zaken over? Bel ons dan om dit door te geven.