Mijn cliënt heeft minimaal 6 maanden geen zorgpremie betaald
Uw cliënt heeft een schuld bij de zorgverzekeraar. Hierdoor betaalt hij of zij zorgpremie aan het CAK.
Aanmelden
Ik wil mij aanmelden als bewindvoerder of curator. Hoe doe ik dat?
Dat doet u online via Aanmelden als bewindvoerder of curator.
Stuur een kopie van de beschikking van de rechter mee, dat u bent aangesteld als bewindvoerder.
Wij wijzigen dan het postadres en sturen u een brief met informatie over het dossier van uw cliënt.
Saldo en betalingen
Hoe kan ik het openstaand saldo opvragen?
U vindt het openstaand saldo in de brief waarin wij bevestigen dat wij uw gegevens in onze administratie hebben opgeslagen.
Dat doet u online via Vraag of verzoek voor een cliënt. Zet in het opmerkingenveld dat u het openstaand saldo wilt weten.
U krijgt reactie via een brief. Vanwege de AVG mogen wij dit niet via e-mail naar u sturen.
Wat moet ik weten als ik een schuldhulpverleningstraject begin?
U neemt het openstaande bedrag niet mee in het schuldhulpverleningstraject.
Meldt de zorgverzekeraar uw cliënt definitief af? Dan schelden wij het openstaande bedrag kwijt.
Wilt u weten hoe hoog de schuld van uw cliënt is? Neem dan contact op met de zorgverzekeraar. Wij hebben daar geen informatie over.
Kan ik een betalingsregeling afspreken?
U kunt voor uw cliënt een betalingsregeling afspreken met de zorgverzekeraar. Die meldt uw cliënt dan (voorlopig) af bij het CAK. Uw cliënt betaalt dan de normale zorgpremie. Plus het afgesproken bedrag voor de openstaande schuld bij de zorgverzekeraar.
De zorgverzekeraar meldt uw cliënt definitief bij ons af wanneer de schuld is afgelost. Wij schelden eventuele openstaande premies dan kwijt.
Hoe krijg ik mijn cliënt uit de regeling Betalingsachterstand zorgpremie?
Betalingsregeling met de zorgverzekeraar
Tref een betalingsregeling met de zorgverzekeraar van uw cliënt. Meestal loopt de schuld voor het grootste deel bij een deurwaarder of incassobureau. Als u een regeling treft voor de schuld en het eigen risico, dan meldt de zorgverzekeraar uw cliënt voorlopig af bij het CAK. U betaalt dan weer de normale zorgpremie aan de zorgverzekeraar.
Schuldhulpverlening
Heeft uw cliënt meerdere schulden waar hij of zij niet binnen een paar jaar vanaf komt? Dan kunt u bij de gemeente schuldhulpverlening aanvragen. Of een wettelijke schuldsanering (WSNP)
Uitstroomregeling voor mensen onder bewind
Kan uw cliënt de schuld bij de zorgverzekeraar niet binnen 3 jaar afbetalen? En is een gemeentelijke schuldregeling of de wettelijke schuldsanering (WSNP) niet mogelijk voor uw cliënt? Dan kunt u als bewindvoerder een speciale schuldregeling treffen met de zorgverzekeraar. Dit heet de uitstroomregeling voor onderbewindgestelden. U kunt hier als bewindvoerder afspraken over maken met de zorgverzekeraar van uw cliënt.
Hoe werkt de uitstroomregeling?
De regeling houdt in dat u gedurende 36 maanden de premie, het eigen risico, plus een bedrag voor aflossing betaalt. Na 36 maanden wordt de rest van de schuld kwijtgescholden. Deze regeling is van kracht sinds 1 juli 2019. Het initiatief voor de regeling ligt bij u als bewindvoerder.
Tip
Wat spreekt u af in de uitstroomregeling?U kunt met de zorgverzekeraar een uitstroomregeling afspreken. In de overeenkomst legt u het volgende vast:
- Er is geen vrijwillig (verhoogd) eigen risico
- Het eigen risico kan ook herverzekerd of gespreid betaald worden
- De looptijd van de regeling is maximaal 36 maanden
- Richtlijn voor het aflossingsbedrag is € 35,- per maand, maar u moet zelf een passend bedrag afspreken
- Als de regeling succesvol is wordt de rest van de schuld kwijtgescholden
- Voorlopige afmelding bij het CAK, en definitieve afmelding als de regeling nagekomen is
- Deze regeling geldt voor mensen die onder beschermingsbewind staan. De regeling geldt niét voor mensen die onder WSNP-bewind vallen. Wilt u meer weten over de uitstroomregeling? Neem contact op met de Zorgverzekeringslijn.
Wijziging of beëindiging
Ik neem bewind over of draag het over. Hoe geef ik dit door?
Geef dit online aan ons door via Vraag of verzoek voor een cliënt.
- Zet in het opmerkingenveld dat u het bewind van de cliënt overneemt van of overdraagt aan een andere bewindvoerder.
- Voeg een kopie van de beschikking van de rechter toe.
Nadat wij de beschikking hebben ontvangen, ontvangt u een brief met de bevestiging dat wij uw gegevens hebben verwerkt.
De bewindvoering voor mijn cliënt is beëindigd. Wat moet ik doen?
Geef dit online aan ons door via Vraag of verzoek voor een cliënt.
- Zet in het opmerkingenveld dat uw bewind over de cliënt is beëindigd.
- Voeg een kopie van de beschikking van de rechter toe.
Wij verwerken de beschikking in ons systeem. Hiervan ontvangt u geen bevestiging.
Ik ga verhuizen. Moet ik mijn nieuwe adres doorgeven?
Wordt uw nieuwe adres ook het postadres van uw cliënt? Geef het nieuwe adres dan aan ons door. Dat doet u online via Vraag of verzoek voor een cliënt. Zet in het opmerkingenveld dat u het postadres wilt wijzigen en vermeld het nieuwe adres.
Overlijden
Wat moet ik doen als mijn cliënt is overleden?
Gecondoleerd met dit verlies. U hoeft dit niet aan ons door te geven. De zorgverzekeraar van uw cliënt meldt de overledene af bij het CAK. Eventuele openstaande bedragen schelden wij kwijt. Wij sturen u na de afmelding een brief.