Informatie over de gemeente Rotterdam
Eind vorig jaar ontstond een technisch probleem bij de gemeente Rotterdam. Dat heeft geleid tot nare gevolgen voor Wmo-klanten in die woonplaats. Het CAK werkt nu aan het herstel. In juni heeft een aantal inwoners van de gemeente Rotterdam een brief met uitleg gekregen.
Ik woon in Rotterdam. Waarom heb ik een brief gekregen over de eigen bijdrage?
Eind vorig jaar is bij de gemeente Rotterdam een technisch probleem ontstaan. Dit had gevolgen voor de betaling van de eigen bijdrage voor een aantal inwoners van deze stad. Deze fout hebben we ontdekt. Samen met de gemeente is het CAK meteen begonnen deze fout te herstellen. Dat heeft wel nare gevolgen voor deze klanten. Sommige mensen kregen eerst geld teruggestort en moeten het daarna weer betalen. Dat is natuurlijk erg vervelend.
Waarom versturen jullie de facturen niet?
Door deze hersteloperatie kan het voor komen dat klanten tot 10 facturen in de bus krijgen. De meeste daarvan zijn voor een klant overbodig. Om het milieu niet te belasten hebben wij besloten om deze facturen niet te versturen, als we het kunnen voorkomen. We hopen dat u daarvoor begrip heeft.
Waarom krijg ik eerst geld gestort en moet ik daarna betalen?
Bij sommige inwoners van de gemeente Rotterdam staat in ons systeem dat zij teveel betaald hebben. Maar er staat óók dat ze nog een bepaald bedrag moeten betalen. Wij kunnen dit alleen herstellen door geld ‘terug te storten’ en het daarna weer te innen. Wij begrijpen dat dat voor u erg vervelend is.
Voor mensen die een automatische incasso hebben is dat gemakkelijk. Daar loopt het in de meeste gevallen van zelf. Deze inwoners zien dat het CAK een bedrag op hun bankrekening heeft overgemaakt. Ook zien deze klanten dat daarna een bedrag is geïncasseerd.
Waarom moet ik mijn rekeningnummer aan jullie geven?
Van sommige klanten hebben wij het rekeningnummer niet. Of is het nummer al oud en niet betrouwbaar. Wanneer dat zo is, vragen wij in de brief of u ons dat rekeningnummer wilt geven.
Er zijn ook klanten die de terugstorting op een andere rekening willen. En soms is het rekeningnummer dat het CAK heeft al meer dan een jaar niet gebruikt.
Daarom vragen wij u in sommige gevallen uw rekeningnummer aan ons door te geven. Dat kan op verschillende manieren. Op deze pagina hebben we mogelijkheden op een rijtje gezet.
Wanneer u het contactformulier gebruikt, zet dan in de tekst ook : ROTTERDAM JUNI
Kan ik het rekeningnummer ook telefonisch doorgeven?
Jammer genoeg kunt u het rekeningnummer niet telefonisch doorgeven. Aan de telefoon kunnen wij uw identiteit niet goed bepalen en zou iemand anders zijn rekeningnummer kunnen doorgeven.