Betalen en de factuur_veel gestelde vragen
Betaalt u een eigen bijdrage? Dan ontvangt u voor iedere maand een factuur. Deze kunt u automatisch laten afschrijven of zelf overmaken via internetbankieren. Wilt u meerdere facturen liever in delen betalen? Spreek dan een betalingsregeling met ons af.
Goed om te weten
Voor Wmo-ondersteuning stuurt de gemeente uw gegevens naar het CAK. Daarom ontvangt u van ons een factuur. Wij hebben geen toegang tot informatie over welke zorg, hulp of ondersteuning u ontvangt. Neem hiervoor contact op met het Wmo-loket via de website van uw gemeente.
De factuur betalen
Ik heb een betaalverzoek ontvangen. Wat moet ik doen?
Heeft u één of meer openstaande facturen niet op tijd betaald? Dan sturen wij u een betaalverzoek met een specificatie. Op de specificatie staat voor welke openstaande facturen het betaalverzoek precies geldt.
Op het betaalverzoek staat hoe u het openstaand bedrag aan ons kunt betalen. Gebruik bij het betalen altijd het betalingskenmerk dat op uw betaalverzoek staat. Hiermee voorkomt u dat een betaling wordt teruggestort. Controleer uw bankafschriften of dit mogelijk voor u geldt en betaalt u het openstaand bedrag dan alstublieft opnieuw.
Let op
In november en december versturen wij betaalverzoeken waarbij de datum kan teruggaan tot 2020. Dat heeft te maken met achterstanden in onze administratie. Onze excuses hiervoor.
Twijfelt u over het overzicht?
Negen van de tien keer blijkt dat er iets is misgegaan bij de betaling. Dan hebben wij het bedrag teruggestort. Kijk alstublieft in uw bankafschriften of in de app van uw bank.
Heeft u automatische incasso ingesteld?
De niet-betaalde factuur kan zijn van vóór de periode dat u met automatische incasso betaalde.
Tip
Heeft u moeite met betalen van meerdere facturen? Spreek dan een betalingsregeling met ons af. Dit is mogelijk vanaf minimaal € 10 per maand. Wij bieden dit aan om betalingsproblemen te voorkomen en hier hoeft u niet extra voor te betalen.De eigen bijdrage zelf overmaken
U kunt facturen voor de eigen bijdrage automatisch betalen of zelf aan ons overmaken via internetbankieren. Vermeld bij uw betaling altijd het juiste factuurnummer in de omschrijving. Zo voorkomt u dat een betaling wordt teruggestort.
Bekijk op uw factuur of via onderstaand overzicht welk rekeningnummer nodig is voor het betalen van uw Wmo facturen. Let in het overzicht goed op het jaartal van de factuur. Dit is het jaartal waarin u hulp of ondersteuning vanuit de Wmo heeft ontvangen.
Wmo facturen | Rekeningnummer |
---|---|
Facturen vanaf 2020 | NL46 ABNA 0547 1471 47 |
Facturen voor 2019 en eerdere jaren | NL38 ABNA 0435 9300 01 |
Facturen voor beschermd wonen | NL38 ABNA 0435 9300 01 |
Tip
Zorg dat uw facturen uiterlijk op de laatste dag van de maand na de factuurdatum zijn betaald. Voorbeeld: een factuur ontvangen in juni betaalt u uiterlijk 31 juli.Kan ik de eigen bijdrage alvast vooruit betalen?
De eigen bijdrage kunt u niet alvast vooruit betalen of een extra betaling doen. U kunt pas betalen wanneer u van ons een factuur ontvangt. Daarop staat het juiste bedrag en het betalingskenmerk. Zo voorkomt u dat uw betaling wordt teruggestort.
Heeft u via internetbankieren een maandelijkse betaling ingesteld? Wij raden u aan deze stop te zetten en per factuur of via automatische incasso te betalen.
Ik krijg geld van het CAK terug. Hoelang duurt dit?
Heeft u een correctiefactuur van ons ontvangen? Dan maken wij binnen 30 dagen na de factuurdatum het bedrag zo snel mogelijk aan u over. Houd er rekening mee dat het een paar dagen kan duren voordat het bedrag op uw rekening staat.
Openstaand bedrag
Wij betalen het bedrag niet uit als u nog een openstaande factuur heeft. In dat geval wordt het bedrag verrekend met de openstaande factuur.
Kan ik de eigen bijdrage bij mijn zorgverzekeraar declareren?
Dit ligt aan uw zorgverzekering.
Bij sommige aanvullende zorgverzekeringen kunt u de eigen bijdrage (deels) terugkrijgen van uw zorgverzekeraar. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.
Kunt u de eigen bijdrage declareren? Stuur dan onze factuur naar uw zorgverzekeraar.
Het CAK heeft mijn betaling geboekt op een factuur met een ánder betalingskenmerk. Hoe kan dit?
Veel klanten betalen hun eigen bijdrage voor de Wmo en gebruiken dan een betalingskenmerk. In de meeste gevallen is dit het factuurnummer. Die factuur met dat factuurnummer kan gesloten zijn. Bijvoorbeeld door een verrekening of afboeking. Of omdat u of iemand anders het bedrag al eerder heeft betaald. Is de factuur gesloten? Dan boeken wij de betaling op de oudste factuur die nog open staat.
Automatisch betalen
De eigen bijdrage automatisch betalen
Wilt u facturen van het CAK voortaan automatisch betalen? Via het formulier automatisch betalen kunt u automatische incasso aanvragen. Hiermee geeft u ons toestemming om de eigen bijdrage automatisch af te schrijven van uw rekening.
Wanneer wordt de eigen bijdrage afgeschreven bij automatisch betalen?
Wanneer de eigen bijdrage wordt afgeschreven, hangt af van het jaar waarin u de Wmo-ondersteuning ontvangt.
Wmo facturen vanaf 2020
De eigen bijdrage voor ondersteuning ontvangen vanaf 2020 wordt meestal rond de 25e van de maand van uw rekening afgeschreven. Houd rekening met een ruimte van een paar dagen voordat het bedrag echt is afgeschreven.
Wmo facturen van 2019 en eerdere jaren
De eigen bijdrage voor ondersteuning ontvangen in 2019 of eerdere jaren wordt 30 dagen na de factuurdatum afgeschreven. De factuurdatum staat bovenaan uw factuur.
Let op
De eigen bijdrage wordt altijd per factuur afgeschreven. Is uw eigen bijdrage bijvoorbeeld € 20,60 per maand? Dan wordt dit bedrag voor elke factuur apart van uw rekening afgeschreven. Ook als u meerdere facturen in één keer ontvangt.
Op de factuur staat dat ik de eigen bijdrage zelf moet overmaken, maar ik heb automatisch betalen aangevraagd. Wat kan ik doen?
Staat de juiste betaalwijze nog niet op uw factuur? Dan is uw aanvraag helaas nog niet verwerkt. Zodra uw aanvraag voor automatisch betalen is verwerkt, vermelden wij dit altijd op uw factuur. Tot die tijd vragen wij u de eigen bijdrage voor deze facturen zelf aan ons over te maken. Onze excuses voor het ongemak.
Moeite met betalen
Ik kan meerdere facturen niet in één keer betalen. Kan ik een betalingsregeling aanvragen?
Voor meerdere facturen is het altijd mogelijk om een betalingsregeling aan te vragen. U hoeft voor een betalingsregeling niet extra te betalen.
Ik heb moeite om de Wmo eigen bijdrage te betalen. Wat kan ik doen?
Heeft u moeite met betalen van (meerdere) facturen? Dat begrijpen wij. Neem contact met ons op zodra u de facturen heeft ontvangen. Wij zoeken samen met u naar een oplossing.
Tip
Wilt u het bedrag weten van uw openstaande facturen? Stuur ons een bericht via het contactformulier.Zelf online regelen
- Aanpassing van de eigen bijdrage aanvragen
- Adres wijzigen
- Als bewindvoerder of curator een cliënt aanmelden.
- Automatisch betalen via incasso machtiging
- Betalingsregeling aanvragen
- Bezwaar maken tegen onjuiste zorggegevens
- Eigen bijdrage zelf berekenen
- Gegevens van mijn partner of huishouden wijzigen of doorgeven
- Rekeningnummer wijzigen of doorgeven