Ik kan meerdere facturen niet in één keer betalen. Kan ik een betalingsregeling aanvragen?
Voor meerdere facturen is het altijd mogelijk om een betalingsregeling aan te vragen. U hoeft voor een betalingsregeling niet extra te betalen.
Voorwaarden voor een betalingsregeling
- Een betalingsregeling aanvragen voor de Wmo vanaf 2020 kan alleen voor het hele openstaande bedrag.
- U betaalt per maand minimaal € 10,00 of meer.
- U betaalt in maximaal 36 termijnen.
Heeft u moeite om maandelijks € 10,00 of meer te betalen? Kijk op hetcak.nl/geldzaken voor gratis tips en advies wat u kunt doen om betalingsproblemen aan te pakken.
Kunt u het hele bedrag niet binnen de 36 termijnen afbetalen? Neem dan contact met ons op.
Aanvragen
Hoe vraag ik een betalingsregeling aan voor Wmo facturen?
Via dit formulier vraagt u gratis een betalingsregeling aan voor Wmo facturen vanaf 2020.
Na uw aanvraag ontvangt u binnen drie weken van ons een bevestigingsbrief. Hierin staan alle gegevens die u nodig heeft om de betaling te kunnen doen.
Kan ik een betalingsregeling aanvragen als ik nog geen facturen heb ontvangen?
Nee, u kunt alleen een betalingsregeling aanvragen als u facturen van ons heeft ontvangen.
Betalen
Wanneer begin of stop ik met betalen?
U begint pas met betalen nadat u de bevestiging van uw aanvraag voor een betalingsregeling heeft ontvangen. Begint u eerder met betalen? Dan kunnen wij uw betaling helaas niet verwerken.
U stopt met betalen als u het hele openstaande bedrag heeft betaald. Hierover ontvangt u van ons bericht. Zo weet u wanneer de betalingsregeling is afgelopen.
Hoe kan ik de betalingsregeling betalen?
Dit doet u door het bedrag zelf aan ons over te maken. Bijvoorbeeld via een overschrijving met internetbankieren. Via internetbankieren kunt u meerdere betalingen vooruit plannen. Zo voorkomt u dat u een betaling mist. Voor de betalingsregeling ontvangt u van ons geen acceptgiro's en betalen via automatische incasso is niet mogelijk.
Let op
Controleer bij betalen altijd of u het juiste rekeningnummer gebruikt. Voor de Wmo vanaf 2020 is het rekeningnummer veranderd. Bekijk in onderstaand overzicht welk rekeningnummer nodig is voor het betalen van uw facturen.
Wmo facturen | Rekeningnummer |
---|---|
Facturen vanaf 2020 | NL46 ABNA 0547 1471 47 |
Facturen voor 2019 en eerdere jaren | NL38 ABNA 0435 9300 01 |
Facturen voor beschermd wonen | NL38 ABNA 0435 9300 01 |
Hoe lang mag ik doen over een betalingsregeling?
U krijgt maximaal 16 maanden om het openstaande bedrag van de betalingsregeling aan ons te betalen.
Zorg dat u het afgesproken bedrag maandelijks op tijd betaalt. Zo voorkomt u dat de betalingsregeling stopt en we de resterende openstaande facturen overdragen aan een incassobureau waarmee we samenwerken.
Er is net een automatische betaling gedaan. Wat moet ik doen?
Wilt u de automatische betaling van een factuur voor Wmo vanaf 2020 meenemen in de betalingsregeling? Dan moet u deze overschrijving laten storneren. Het betaalde bedrag wordt dan teruggestort op uw rekening. Alleen dan kan dit bedrag nog meegenomen worden in de betalingsregeling. Het storneren regelt u gemakkelijk via de website of mobiele app van uw bank.
Ik heb niet op tijd betaald. Wat moet ik doen?
Betalingen die u na de afgesproken datum doet, kunnen wij helaas niet verwerken. Zorg daarom dat u het afgesproken bedrag maandelijks op tijd betaalt. Zo voorkomt u dat de betalingsregeling stopt en u het hele bedrag in één keer naar ons moet overmaken. Of dat we de resterende openstaande facturen overdragen aan een incassobureau waarmee we samenwerken.
Worden nieuwe facturen meegenomen in de betalingsregeling?
Nee, nieuwe facturen vallen buiten de betalingsregeling. De betalingsregeling geldt alleen voor het bedrag dat u met ons heeft afgesproken. Zorg daarom dat u nieuwe facturen op tijd betaalt, naast het afgesproken bedrag voor de betalingsregeling.
Ik heb een correctie op mijn eigen bijdrage ontvangen. Moet ik iets doen?
Nee, u hoeft niets te doen. Als u een correctie heeft ontvangen op de eigen bijdrage, passen we het openstaand saldo daarop aan. U betaalt dus nooit te veel eigen bijdrage. U ontvangt van ons bericht als het hele openstaande bedrag is betaald. Zo weet u wanneer de betalingsregeling is afgelopen.
Overig
Ik sta onder bewind of curatele. Kan ik een betalingsregeling aanvragen?
Alleen uw bewindvoerder of curator kan een betalingsregeling voor u aanvragen via Vraag of verzoek voor een cliënt.
Kan ik ook een betalingsregeling aanvragen voor andere regelingen?
Dit hangt af van uw regeling of situatie. Bekijk de pagina Betalingsregeling aanvragen of een betalingsregeling voor u mogelijk is.
Mijn vraag staat hier niet bij. Wat kan ik nu doen?
Meer vragen over de Wmo leest u op www.hetcak.nl/wmo. Of stuur ons een bericht via het contactformulier of bel ons.
Zelf online regelen
- Aanpassing van de eigen bijdrage aanvragen
- Adres wijzigen
- Als bewindvoerder of curator een cliënt aanmelden.
- Automatisch betalen via incasso machtiging
- Betalingsregeling aanvragen
- Bezwaar maken tegen onjuiste zorggegevens
- Eigen bijdrage zelf berekenen
- Gegevens van mijn partner of huishouden wijzigen of doorgeven
- Rekeningnummer wijzigen of doorgeven