Vragen en antwoorden over de CAK-lijst
Het doel van de lijst is om deze inwoners weer uit de CAK-regeling te krijgen. Deze bevoegdheid heeft u op grond van de Regeling zorgverzekering. (artikel 7b.1 lid 3)
Elke gemeente kan een lijst aanvragen met inwoners die binnen die gemeente in de CAK-regeling zitten. De aanvrager moet een mandaat van het college van B&W hebben.
Nadat u het ingevulde formulier aan ons heeft opgestuurd, staat deze lijst de 1e maandag van de daarop volgende maand klaar. Tenzij u de laatste dagen van de maand het formulier opstuurt: dan is het de 1e maandag een maand later.
Nadat u het aanvraagformulier heeft opgestuurd, krijgt u binnen 5 dagen een e-mail van ons. Daarin staat hoe u toegang krijgt tot Mijn CAK Zakelijk. Eenmaal ingelogd vindt u de applicatie Porta. Daar kunt u de lijst van uw gemeente downloaden.
Heeft u al toegang tot Mijn CAK Zakelijk? Dan vindt u nadat u bent ingelogd de lijst in de applicatie Porta.
Ja, dat mag. U kunt nu kiezen:
- een algemene lijst met alle inwoners die in de regeling zitten,
- of een lijst met specifieke kenmerken, bijvoorbeeld leeftijd of postcodegebied.
Wilt u als gemeente eerst weten hoe groot de lijst met inwoners in de regeling uitpakt? Of hoe groot een bepaalde selectie uitpakt? Dat kan. Mail voor de mogelijkheden met [email protected].
- Mensen die 6 maanden hun zorgpremie niet betalen, worden door hun zorgverzekeraar bij ons aangemeld.
- Wij sturen een brief dat ze hun zorgpremie aan het CAK moeten betalen. Dit is een hogere zorgpremie dan normaal.
- De zorgpremie houden we in op hun loon of uitkering. Wanneer dit niet kan, betalen ze via het CJIB.
- Mensen komen weer uit de regeling door een betalingsregeling met hun zorgverzekeraar af te spreken. Of door hun schuld bij de zorgverzekeraar af te lossen.