Mariëlle Spelbos, consulent schulddienstverlening Kromme Rijn Heuvelrug
Mariëlle Spelbos is consulent schulddienstverlening bij de Regionale Sociale Dienst KRH en helpt inwoners in de Kromme Rijn Heuvelrug regio met het voorkomen en oplossen van schulden. Van daaruit werkt zij voor gemeente De Bilt. Hoe heeft de CAK-lijst haar geholpen? ‘Dankzij de lijst hebben we 179 mensen kunnen benaderen die we zelf niet in beeld hadden.’
Hoe werken jullie in gemeente de Bilt aan het opsporen van mensen met betalingsproblemen?
‘Heel veel gaat via ons eigen netwerk. Mijn collega’s en ik zijn allemaal verbonden aan een vaste gemeente, zodat we de inwoners en de lokale problematiek goed kennen. In mijn geval is dat dus gemeente de Bilt. Daar heb ik een goed opgebouwd netwerk. Daarnaast krijgen we steeds vaker signalen via de woningbouw, elektriciteitsbedrijven, ziektekostenverzekeraars, Vitens en makelaars.’
Hoe moeilijk is het om met deze mensen in contact te komen?
‘Ondanks ons grote netwerk en onze opgebouwde kennis, zijn mensen met schulden een heel lastige groep om te vinden. Ze zijn zogeheten zorgmijders - ze zoeken zelf geen hulp en leven vaak geïsoleerd. Ze hebben bijvoorbeeld nauwelijks contact met buurtgenoten en post maken ze veelal niet open.’
Heeft de CAK-lijst jullie geholpen om deze mensen wél te kunnen vinden?
‘Absoluut. Wij doen er echt alles aan om mensen te vinden, maar zoals gezegd blijft het heel lastig. Vandaar dat we heel blij waren dat gemeente De Bilt dit project samen met ons wilde doen. We kregen een CAK-lijst met ruim 200 namen uit onze gemeente. Een deel daarvan was bekend en voor deze mensen liep vaak al een traject bij het sociaal team. Maar 179 mensen op de lijst waren bij ons niet in beeld. Echt een hele grote groep, dus we waren er erg blij mee dat de we de CAK-lijst mochten gebruiken.’
Wat heeft het uiteindelijk opgeleverd?
‘Samen met het Sociaal Team Mens van de Bilt hebben we al deze mensen thuis bezocht. Met de helft hebben we kunnen spreken, bij de andere helft bleef de voordeur helaas dicht. We hoopten vooraf dat we met 10% een intakegesprek zouden kunnen plannen om tot een hulpverleningstraject te komen. Uiteindelijk heeft 20% van de mensen op de CAK-lijst een intakegesprek gehad bij schulddienstverlening en is de samenwerking met het sociale team (verder) verstevigd door het project. Boven verwachting!’
Heb je tips voor het CAK – wat zou er verder verbeterd kunnen worden aan de lijst?
‘Telefoonnummers en emailadressen zouden ons heel erg helpen. We brengen sowieso alle mensen een huisbezoek, maar het helpt om op meerdere manieren contact te kunnen hebben. Ook voor nazorg.
Al met al zijn wij ontzettend blij met deze pilot en we willen graag gebruik blijven maken van de CAK-lijst. We hebben mensen kunnen bereiken én helpen die we anders niet in beeld gehad zouden hebben. Het is een mooi voorbeeld van hoe we met de hele keten mensen kunnen helpen.’
Wat werkt goed in de Bilt?
Hoe benader je mensen met betalingsproblematiek? Vier tips van Mariëlle.
- Kondig je bezoek aan, via een mail of met een briefje in de brievenbus. Vermeld geen exact tijdstip, maar liever een dagdeel. Dat geeft iets meer flexibiliteit, zeker als je meerdere bezoeken per dag aflegt.
- Zijn mensen niet thuis of doen ze niet open? Doe een flyer in de bus met een (handgeschreven) persoonlijke boodschap met je naam eronder.
- Vermeld sowieso ook een telefoonnummer of emailadres zodat mensen zelf contact op kunnen nemen als zij dat willen.
- Ga met de juiste mensen op pad. Het is geen gemakkelijke doelgroep, lang niet iedereen laat zich makkelijk helpen. Dat vereist geduld en veel inlevings- en doorzettingsvermogen.
Ook een CAK-lijst ontvangen?
Lees meer over de CAK-lijst en het aanvragen voor uw gemeente. Er zijn ook deellijsten beschikbaar per doelgroep, bijvoorbeeld jongeren, of gepensioneerden. U kunt ook contact opnemen met onze collega’s via [email protected].
Mariëlle Spelbos is Consulent schulddienstverlening en Consulent Vroeg in Actie bij de Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug (RSD KRH). Van daaruit werkt zij voor gemeente De Bilt. Samen met het Sociaal Team Mens de Bilt bezocht zij ruim 179 inwoners die op de CAK-lijst staan en nog niet in beeld waren bij de gemeente. Met 20% van hen is na het huisbezoek een intakegesprek bij schulddienstverlening gevoerd.