Aanleveren Wmo-gegevens
Klanten betalen een eigen bijdrage voor ondersteuning vanuit de Wmo. Om ervoor te zorgen dat klanten in één keer de juiste factuur krijgen, is tijdige aanlevering van klantgegevens bij het CAK van belang.
Aanleveren gegevens
Welke gegevens heeft het CAK nodig?
Het CAK heeft voor de uitvoering van haar wettelijke taken een aantal gegevens nodig van verschillende ketenpartners.
- Gemeentelijke beleidsparameters Gemeentelijke (individuele) vrijstellingen
- Aan- en afmeldingen van klanten Wmo abonnementstarief
- NAW- en partnergegevens vanuit de BRP
- Inkomensgegevens van de Belastingdienst
Hoe levert u Wmo-gegevens aan?
Voor de uitvoering van het abonnementstarief is een nieuwe standaard voor het uitwisselen van gegevens ontwikkeld: de i Eigen bijdrage (iEb). Deze wordt binnen iStandaarden beheerd door Zorginstituut Nederland.
Gemeenten leveren volgens de i Eigen bijdrage (iEb) gegevensstandaard een startbericht aan bij het CAK wanneer een burger hulp of ondersteuning krijgt vanuit de Wmo. Wanneer de hulp of ondersteuning ophoudt, levert de gemeente een stopbericht aan.
De gemeentelijke beleidsparameters en individuele vrijstellingen kunnen gemeenten aanleveren via Mijn CAK Zakelijk.