Handleiding Eigen Bijdrage Wmo beschermd wonen
De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) zorgt ervoor dat iedereen kan blijven meedoen aan de samenleving en zoveel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. De uitvoering van de Wmo 2015 is in handen van de gemeenten. Voor de Wmo-voorzieningen betalen burgers van 18 jaar en ouder een eigen bijdrage aan het CAK. Het CAK int 2 types eigen bijdrage voor de gemeenten, één op basis van een vast bedrag: het Abonnementstarief (AT) en één op basis van inkomen, voor Beschermd Wonen (BW).
Deze handleiding is voor het laatst herzien op 6 december 2023.
1. Inleiding
Deze handleiding gaat specifiek over de eigen bijdrage BW. Deze eigen bijdrage wordt namens de gemeenten bij de burgers geïnd door het CAK. Het CAK draagt de geïnde eigen bijdragen vervolgens aan de betreffende gemeenten af. De handleiding is bedoeld voor uitvoerders van het proces eigen bijdrage Wmo beschermd wonen. Uitvoerders in brede zin, zoals medewerkers van gemeenten, softwareleveranciers, Ketenbureau i-Sociaal Domein, Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), Zorginstituut Nederland en het CAK.
Beheer
Deze handleiding wordt beheerd door het CAK. Voor vragen kunt u contact opnemen met het CAK via de WMO Servicedesk ([email protected]).
Relevante Wet en regelgeving:
- https://wetten.overheid.nl/BWBR0035362/2021-07-01 (Wmo wettekst)
- https://wetten.overheid.nl/BWBR0036096/2022-01-01 (Wmo uitvoeringsbesluit)
- https://wetten.overheid.nl/BWBR0036096/2022-04-15/0 (Uitvoeringsregeling Wmo 2015)
- https://wetten.overheid.nl/BWBR0042826/2020-01-01/0 (Beleidsregels CAK inkorten termijnen of niet verschuldigd zijn eigen bijdrage Wlz en Wmo 2015)
Onze website
Natuurlijk is op onze website ook informatie opgenomen over de eigen bijdrage:
2. Versiebeheer
Versiebeheer
- Op 1 januari 2024 is de tekst uit de PDF gepubliceerd als HTML (webtekst).
- Op 6 december 2023 is de tekst uit de oorspronkelijke PDF van 17 april 2023 herzien.
3. Bijdrage voor beschermd wonen
Wat is beschermd wonen?
Beschermd wonen is een vorm van wonen onder begeleiding. Het is voor mensen met psychische of psychosociale problemen. De burger woont niet thuis, maar onder begeleiding in een instelling.
Beschermd wonen is als volgt gedefinieerd in de Wet Wmo 2015:
Beschermd wonen: wonen in een accommodatie van een instelling met daarbij behorende toezicht en begeleiding, gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie, het psychisch en psychosociaal functioneren, stabilisatie van een psychiatrisch ziektebeeld, het voorkomen van verwaarlozing, maatschappelijke overlast of het afwenden van gevaar voor de cliënt of anderen. Bestemd voor personen met psychische of psychosociale problemen, die niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving.
Beschermd wonen en de eigen bijdrage
De eigen bijdrage beschermd wonen wordt op dezelfde manier berekend als bij de Wlz. Iedereen ouder dan 18 jaar betaalt een eigen bijdrage. Er zijn twee soorten eigen bijdrage: de lage eigen bijdrage (LEB) en de hoge eigen bijdrage (HEB).
Let op!
- Ondersteuning zonder wooncomponent valt niet onder de wettelijke definitie van beschermd wonen. Voor vormen van ondersteuning waarbij de burger in een eigen woning verblijft, zoals Beschermd Thuis, geldt daarom niet de inkomensafhankelijke bijdrage voor beschermd wonen.
- Bij samenloop van eigen bijdrage beschermd wonen en eigen bijdrage abonnementstarief gaat de eigen bijdrage beschermd wonen voor. De burger betaalt dan geen eigen bijdrage abonnementstarief.
4. Lage eigen bijdrage (LEB) of hoge eigen bijdrage (HEB)
De Lage Eigen Bijdrage (LEB)
De lage eigen bijdrage wordt in de volgende situaties toegepast:
- Gedurende de eerste 4 maanden van het beschermd wonen;
- Gedurende de laatste 4 maanden van het beschermd wonen, als de burger terugkeert naar een zelfstandige woonsituatie. Dit gaat niet automatisch. De burger kan hiervoor een aanvraag doen, zodra de einddatum bekend is. De gemeente kan dit ook al eerder doen door het formulier Terugkeer naar zelfstandig wonen Wmo (pdf, 185 kB) te gebruiken.
- De burger voorziet in de kosten van onderhoud voor kinderen (heeft onderhoudsplicht of betaalt kinderalimentatie) en ontvangt kinderbijslag of studiefinanciering; De burger moet zelf een aanvraag indienen.
- De partner woont thuis (in geval van huwelijk of geregistreerd partnerschap).
De Hoge Eigen Bijdrage (HEB)
Zijn de situaties zoals hierboven bij de LEB beschreven niet van toepassing op de situatie van de burger? Dan is de hoge eigen bijdrage (HEB) van toepassing.
Let op: Is de klant langer dan 4 maanden ontslagen uit een instelling? Dan begint de wachttijd van 4 maanden LEB opnieuw. De klant betaalt dan dus opnieuw de LEB. Is de onderbreking korter dan 4 maanden? Dan betaalt de klant bij een nieuwe opname direct (weer) de HEB.
5. De berekening van de eigen bijdrage
Inkomensgegevens
Voor de berekening van de eigen bijdrage hanteren we het bijdrageplichtige inkomen. Het bijdrageplichtige inkomen is de optelsom van een aantal gegevens. Daarbij hanteren we de gegevens van 2 jaar geleden (t-2). Dat noemen we het peiljaar. De Belastingdienst geeft het inkomen van 2 jaar geleden aan het CAK door.
Peiljaar 18 tot 21 jaar
Wat is het peiljaar als de burger jonger is dan 21 jaar? Over het algemeen worden de inkomensgegevens van twee jaar eerder gehanteerd bij de berekening. Jonge burgers hebben vaak nog geen inkomen genoten voor hun 18de jaar. Voor die burgers hanteren we daarom de volgende tabel:
Leeftijd* |
Peiljaar |
---|---|
18 | Het huidige jaar (t) |
19 | Het huidige jaar (t) |
20 | Het vorige jaar (t-1) |
Vanaf 21 jaar | Twee jaar geleden (t-2) |
* De leeftijd in het jaar waarin betrokkene de 18-jarige leeftijd bereikt en voor het eerste inkomen geniet.
Minimale en maximale lage eigen bijdrage
De burger betaalt voor de lage eigen bijdrage in 2024 nooit minder dan
€ 200,40 en nooit meer dan € 1.052,20 per maand.
Minimale en maximale hoge eigen bijdrage
De burger betaalt voor de hoge eigen bijdrage in 2024 nooit meer dan
€ 2.887,40 per maand. De hoge eigen bijdrage kent geen ondergrens.
Gezamenlijk één eigen bijdrage
Als burger én partner de lage of hoge bijdrage verschuldigd zijn, geldt het minimum/maximum bedrag voor hen samen. De eigen bijdrage wordt naar rato van inkomen verdeeld.
Rekenhulp
Het CAK heeft op de website een rekenhulp. Met deze rekenhulp kan een burger een indicatie bepalen van de te betalen eigen bijdrage.
6. Vrijstelling lage eigen bijdrage, aanpassing hoge eigen bijdrage
Vrijstelling lage eigen bijdrage
Het CAK berekent de eigen bijdrage op basis van het inkomen en een deel van het vermogen (spaargeld en beleggingen). Het CAK kijkt naar de gegevens van 2 jaar geleden. Dat geeft de Belastingdienst aan het CAK door. De lage eigen bijdrage is in 2024 minimaal € 200,40. Er geldt hierop een uitzondering. Is het inkomen van de burger, na betaling van de eigen bijdrage, lager dan de zak- en kleedgeldnorm? Dan kan de burger bij het CAK, na het ontvangen van de beschikking, een aanvraag doen om in aanmerking te komen voor vrijstelling van de eigen bijdrage. De zak- en kleedgeldnormen bedragen in 2024 € 448,51 voor een alleenstaande en € 727,31 met partner. Deze norm geldt voor alle verzoeken die zijn ingediend ná 1 januari 2020. De burger kan ook voor eerdere jaren vrijstelling aanvragen met deze voorwaarden. De normen zijn dan anders. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met [email protected].
Aanpassing hoge eigen bijdrage
Het CAK berekent de eigen bijdrage op basis van het inkomen en een deel van het vermogen (spaargeld en beleggingen). Het CAK kijkt naar de gegevens van 2 jaar geleden. Dat geeft de Belastingdienst aan het CAK door. Is het huidige inkomen veel lager? Dan kan de burger het CAK na het ontvangen van de beschikking vragen om de eigen bijdrage aan te passen. Het CAK berekent de eigen bijdrage dan opnieuw en gebruikt daarvoor het inkomen en vermogen dat de burger in het zorgjaar heeft.
7. Het financiële proces
Tussen CAK en burger
Is een nieuwe burger aangemeld? Dan verwerkt het CAK de gegevens van de gemeente zo spoedig mogelijk. Daarna stuurt het CAK de burger een beschikking over de verschuldigdheid van de eigen bijdrage Wmo BW. Dit is een bestuursrechtelijk besluit waartegen bezwaar en beroep mogelijk is. Beschikkingen worden gedurende de hele maand verstuurd.
Naast de beschikking stuurt het CAK de burger maandelijks een factuur. Wij versturen de factuur voor beschermd wonen rond de 20ste van de maand. De factuur is ook een besluit van bestuursrechtelijke aard, waartegen bezwaar en beroep mogelijk is. De burger betaalt een eigen bijdrage vanaf de startdatum die de gemeente doorgeeft. De eigen bijdrage eindigt op de dag na de einddatum die wij van de gemeente ontvangen.
De burger kan kiezen voor rechtstreekse betaling of automatische incasso.
Ontvangt de burger vanuit het UWV of de SVB een uitkering of AOW-pensioen? Dan zal het CAK het proces van broninhouding opstarten bij de HEB. In sommige gevallen is dit ook mogelijk voor de LEB. De burger kan hiervoor zelf bij het CAK een verzoek indienen.
Tussen CAK en gemeente
Het CAK draagt de geïnde eigen bijdrage maandelijks af aan de gemeente.
8. Berichtenverkeer beschermd wonen
Sinds 1 oktober 2022 worden nieuwe burgers bij het CAK aangemeld met de iEb 2.0 berichtenstandaard. Het proces van aan- en afmelding voor Wmo beschermd wonen sluit daarmee aan bij de werkwijze van het Wmo abonnementstarief. Voor Wmo beschermd wonen zijn de 407- en 408-berichten van toepassing.
Incidenteel kan het voorkomen dat de gemeente een bericht moet aanleveren dat betrekking heeft op de zorgperiode vóór 1 oktober 2022. Dat kan niet via de berichtenstandaard. Er moeten in zo’n situatie een handmatig bericht via het CAK-portaal gestuurd worden. Heeft dezelfde burger ook ná 1 oktober 2022 zorg ontvangen? Dan is er een 2de bericht nodig. De periode ná 1 oktober 2022 moet apart worden aangemeld via de berichtenstandaard. Het is in een dergelijke situatie verstandig om eerst af te stemmen het met CAK. Dat kan via het mailadres [email protected].
9. Doordecentralisatie
Het aan- en afmelden voor de eigen bijdrage beschermd wonen is niet langer voorbehouden aan centrumgemeenten, ook regiogemeenten mogen dit doen. Binnen een aantal centrumgemeenten heeft inmiddels al doordecentralisatie plaatsgevonden. Zo’n doordecentralisatie is een administratieve aangelegenheid, waar de burger geen hinder van mag ondervinden. Om decentralisatie beheerst en gecontroleerd te laten plaatsvinden is een stappenplan ontwikkeld. Dit stappenplan heeft expliciet betrekking op de situatie dat niet langer een centrumgemeente burgers aan- en afmeldt bij het CAK voor de eigen bijdrage beschermd wonen, maar de regiogemeenten dit overnemen. Het onderscheidt 3 stappen, de voorbereiding, de voorwaarden en vereisten en de feitelijke overgang.
A. Voorbereiding
- De centrumgemeente dient, minimaal 2 maanden voor de beoogde overgangsdatum, formeel bij het CAK een verzoek in tot doordecentralisatie en geeft daarbij aan voor welke regiogemeenten dit beoogd is.
Mail dit verzoek naar: [email protected], o.v.v. doordecentralisatie beschermd wonen. - N.a.v. het verzoek neemt het CAK contact op met de centrumgemeente.
- De centrumgemeente organiseert een (digitale) bijeenkomst waar de centrumgemeente, de regiogemeente(n) en het CAK met elkaar in gesprek gaan om de randvoorwaarden en vereisten voor de doordecentralisatie te bespreken.
- Als de randvoorden en vereisten op het gebied van administratie, proces en automatisering (met name de mogelijkheid tot aanlevering van de berichten conform de iEb standaard) op orde zijn bij de (regio) gemeente(n) wordt er een concept-datum van overgang afgesproken.
- Na dit gesprek gaat het CAK met de centrumgemeente in gesprek om op basis van beschikbaarheid een planning van overgang af te stemmen.
B. De voorwaarden en vereisten
- De centrumgemeente is voor de decentralisatie aanspreekpunt voor het CAK en verantwoordelijk voor de uitvoering van de doordecentralisatie door de regiogemeente(n);
a. De centrumgemeente levert het CAK een overzicht van contactpersonen aan van de centrumgemeente die bij de doordecentralisatie zijn betrokken
b. De centrumgemeente levert het CAK een overzicht van contactpersonen aan van de regiogemeente(n). Het CAK verstrekt de centrumgemeente hiertoe een standaardformulier. - De centrumgemeente verklaart aan het CAK dat regiogemeenten hun administratie en automatiseringssysteem (met softwareleverancier vastgesteld dat de regiogemeente in staat is om BW-klanten te verwerken, aansluiting met GGK - Inlichtingenbureau) op orde hebben voor de decentrale aanlevering.
- a. De regiogemeente geeft het rekeningnummer door aan het CAK waarop de afdracht van de eigen bijdrage gestort moet worden. Dit kan zijn; de regiogemeente, de centrumgemeente of een andere partij. De regiogemeente gebruikt voor dit doorgeven het forumlier dat het CAK beschikbaar stelt. Het CAK verwerkt het rekeningnummer in de administratie en koppelt deze vastlegging terug aan de gemeente.
b. Startdatum; deze is onderdeel van de hierboven bedoelde planningsafspraken.
c. Uitgangspunt is dat de centrumgemeente geen stopberichten aanlevert. Het CAK verwerkt de berichten die de regiogemeente aanlevert conform MAZ (Melding Aanvang Zorg) op MAZ-principe in het CAK-systeem. De burger ondervindt geen hinder van de doordecentralisatie. Indien de centrumgemeente wel een stopbericht wil sturen (om eigen administratie af te sluiten), dan mag dat pas nadat het nieuwe startbericht van de regiogemeente door het CAK is verwerkt (stopdatum centrumgemeente = startdatum regiogemeente). Deze startdatum is zichtbaar in de aanleverrapportage in het tabblad productafnameC. De feitelijke overgang
- Het CAK levert de centrumgemeente op de maandag van de week voorafgaand aan de decentrale aanlevering een extra bestandsvergelijking (B4-bestand) aan.
- De centrumgemeente geeft op de extra bestandsvergelijking aan van welke burgers door welke regiogemeente een 407-bericht gaat worden aangeleverd en stuurt dit overzicht naar het CAK.
- Na het akkoord van het CAK op extra bestandsvergelijking mag de regiogemeente aanleveren op de eerder afgesproken datum.
Let op: stuur zonder akkoord van het CAK geen aanlevering! - De regiogemeente levert uitsluitend 407 startberichten aan onder eigen gemeentecode.
- Het CAK monitort de aanlevering van de 407 berichten van de regiogemeente(n.) Het CAK voert daarbij een volledigheidscontrole uit. De basis is de terugkoppeling op de bestandsvergelijking beschreven onder punt 10.
- Het CAK levert de regiogemeente de retourberichten 408 aan. De regiogemeente voert controle uit o.b.v. aanleverrapportage op Porta (elke dinsdag wordt deze geplaatst door het CAK). Constateert de regiogemeente een verschil, dan wordt contact opgenomen met het CAK.
- Op het moment dat alle berichten zijn ontvangen stuurt het CAK ter afsluiting van het doordecentralisatieproces een bevestigingsmail aan de centrumgemeente en regiogemeente(n).
- De centrumgemeente kan vanaf dat moment indien gewenst stopberichten naar het CAK sturen overeenkomstig de stopdatum in de aanleverrapportage.
10. Aanleverrapportage Wmo BW
De aanleverrapportage bevat een overzicht van de door de gemeente aangeleverde berichten en product-afname. De rapportage wordt wekelijks geactualiseerd en is door de gemeente te downloaden via
Mijn CAK Zakelijk (inloggen/Porta).
11. Bijzondere situaties
Er kunnen zich een aantal situaties voordoen die extra aandacht vragen. Hieronder zetten we de meest voorkomende op een rij.
Burger gaat vanuit Wlz naar Wmo beschermd wonen
De gemeente levert een Wmo BW startbericht aan.
- Heeft het zorgkantoor inmiddels een einddatum aangeleverd? Dan zal de BW opname verwerkt worden.
- Heeft het zorgkantoor nog geen einddatum aangeleverd of een einddatum later als de BW startdatum? Dan zal de aanlevering uitvallen.
Bent u van mening dat de burger daadwerkelijk voor BW Wmo aangemeld moet worden? Stuur dan een e-mail naar [email protected] in verband met de uitgevallen regel. Wij zullen dan navraag doen bij het zorgkantoor en indien overgang correct is een einddatum laten aanleveren. De gemeente ontvangt reactie op de e-mail. Daar gelden twee mogelijke situaties:
- Geeft het zorgkantoor aan dat er sprake is van een opname vanuit de Wlz? Dan is Wlz voorliggend aan BW Wmo, opname kan niet verwerkt worden.
- Heeft het zorgkantoor inmiddels een einddatum bij ons aangeleverd? Dan kunt u het startbericht opnieuw sturen.
Burger gaat vanuit Wmo beschermd wonen naar Wlz
Gaat de burger vanuit een beschermd wonen situatie naar de Wlz? Dan zal het CAK dat zelf in haar eigen systeem aanpassen. De gemeente levert in dat geval géén stopbericht aan. Gebeurt dat wél? Dan kan dit nadelige administratieve gevolgen hebben voor de burger. Bijvoorbeeld als het zorgkantoor laat is met de aanlevering Wlz.
Op de eerstvolgende 2-maandelijkse bestandsvergelijking ziet de gemeente een einddatum. Geeft de gemeente in de bestandsvergelijking deze einddatum als afwijking mee? Dan zal het CAK hierop terugkoppelen dat de einddatum bekend is in verband met uitstroom naar een ander domein. Op deze 2-maandelijkse bestandsvergelijking is ook te zien of het zorgkantoor een aanlevering heeft gemeld (einddatum bekend).
Staat er geen einddatum op de bestandsvergelijking? Dan is de burger (nog) niet aangemeld voor Wlz zorg. In dat geval geeft de gemeente aan dat een einddatum aanwezig moet zijn, vanwege uitstroom naar de Wlz. Het CAK zal dan een melding uitzetten naar het zorgkantoor om de aanlevering voor Wlz te controleren of opnieuw te leveren.
Burger gaat van Wmo abonnementstarief naar Wmo beschermd wonen
Hier kan sprake zijn van verschillende situaties:
- Ontvangt de burger geen Wmo AT zorg meer? Dan levert u een stopbericht aan voor Wmo AT en een startbericht voor Wmo BW;
- Maakt de burger nog wel gebruik van een hulpmiddel vanuit de gemeente? Dan levert u alleen een startbericht aan voor Wmo BW.
Het CAK monitort de samenloop tussen de 2 regelingen/aanleveringen en zorgt dat burger voor de juiste aanlevering gefactureerd wordt. In dit geval betaalt de burger de eigen bijdrage Wmo BW en is vrijgesteld van de eigen bijdrage Wmo AT
Burger gaat van Wmo abonnementstarief naar Wmo beschermd wonen in een andere gemeente
Hier kan sprake zijn van verschillende situaties:
- Ontvangt de burger geen Wmo AT zorg meer? Dan levert u een stopbericht aan voor Wmo AT;
- Maakt de burger nog wel gebruik van een hulpmiddel vanuit de gemeente? Dan laat u de Wmo AT gewoon doorlopen.
Het CAK monitort de samenloop tussen de 2 regelingen/aanleveringen en zorgt dat burger voor de juiste aanlevering gefactureerd wordt.
Burger met Wmo beschermd wonen gaat naar andere gemeente
In dit geval zal het CAK de verhuizing zelf in haar systeem doorvoeren. De latende gemeente hoeft in dat geval niets te doen. De nieuwe gemeente van vestiging zal de burger aanmelden voor Wmo BW. De gemeente ziet dan een einddatum op de eerstvolgende 2-maandelijkse bestandsvergelijking.
Als de latende gemeente de einddatum als afwijking meegeeft, zal het CAK terugkoppelen dat de einddatum bekend is in verband met uitstroom naar een andere gemeente. Op de 2-maandelijkse bestandsvergelijking is ook te zien of er een aanlevering is gedaan door de gemeente (einddatum bekend). Indien er geen sprake is van een einddatum op de bestandsvergelijking, dan is burger (nog) niet aangemeld. De latende gemeente geeft aan dat een einddatum aanwezig moet zijn in verband met uitstroom naar een andere gemeente. Het CAK zet dan een melding uit naar de nieuwe gemeente om de aanlevering voor BW te controleren.
Burger gaat vanuit Wlz naar Wmo abonnementstarief
De gemeente levert een startbericht aan voor Wmo AT.
Zolang er sprake is van samenloop met de Wlz zorg, zal het CAK deze samenloop monitoren. Ook zorgt het CAK ervoor dat er enkel een oplegging voor Wlz naar de burger wordt gestuurd. Is een einddatum Wlz bekend? Dan wordt de samenloop opnieuw bekeken en zal er (met terugwerkende kracht) een oplegging komen voor Wmo AT. Ontvangt burger een factuur voor Wlz verblijf? Dan kan er bezwaar worden gemaakt tegen deze factuur en zal het CAK de einddatum opvragen bij het zorgkantoor.
Terugkeer naar zelfstandig wonen Wmo beschermd wonen
Is te verwachten dat de burger de instelling binnen 4 maanden kan verlaten? Dan kan de centrumgemeente of in geval van doordecentralisatie de regiogemeente met het formulier Terugkeer naar zelfstandig wonen Wmo (pdf, 185 kB), een verklaring voor de burger aanvragen. Met deze verklaring betaalt de burger voor de laatste 4 maanden van het verblijf de lage eigen bijdrage. De centrumgemeente of in geval van doordecentralisatie de regiogemeente levert het formulier bij het CAK aan via de applicatie Porta. Dat kan via Mijn CAK Zakelijk.
Burger gaat vanuit Wmo beschermd wonen naar Wmo abonnementstarief
De gemeente levert een stopbericht aan voor Wmo BW en een startbericht aan voor Wmo AT. Had de burger al Wmo AT zorg of een hulpmiddel? Dan zal het CAK deze samenloop monitoren en zorgen dat er enkel een oplegging voor Wmo BW naar de burger wordt gestuurd. Is er een einddatum BW bekend? Dan zal de samenloop opnieuw bekeken worden en zal er (met terugwerkende kracht) een oplegging komen voor Wmo AT. De burger kan bezwaar maken op een incorrecte factuur of er komt een afwijking naar voren op de maandelijkse bestandsvergelijking.
Burger krijgt Wmo beschermd wonen en ook Wlz zorg
Wlz zorg en Wmo BW gaan niet samen. Als de gemeente Wmo BW aanmeldt terwijl ook Wlz zorg actief is, zal dat leiden tot uitval. De gemeente kan een e-mail sturen naar de CAK Servicedesk ([email protected]). Indien nodig zal het CAK een melding uitzetten bij het zorgkantoor om de Wlz zorg te controleren.
Overlijden
Het overlijden van de burger wordt door de gemeente in de BRP gemuteerd. De iEb standaard bevat geen veld “datum overlijden”. De gemeente moet in dit geval een 407-bericht met stopdatum insturen.
12. Contact
Voor contact en algemene informatie gebruikt het CAK de website: https://www.hetcak.nl/wmo. Daar is ook een ‘mijn-omgeving’ ingericht. Binnen deze beveiligde omgeving hebben burgers inzage in hun betalingssituatie, kunnen ze betalingen doen (met iDeal) en wijzigingen in hun situatie melden. Uiteraard is het CAK ook per telefoon en brief bereikbaar.
Voor zakelijke contacten heeft het CAK de website: https://www.hetcak.nl/zakelijk. De site bevat allereerst algemene informatie. Daarnaast is in een beveiligde omgeving (Mijn CAK Zakelijk) specifiekere informatie te vinden en bestaat de mogelijkheid tot gegevensuitwisseling.
Het CAK is voor zakelijke contacten bereikbaar op het mailadres [email protected]. U kunt zich ook aanmelden voor de nieuwsbrief op dit adres.
Daarnaast zijn er twee structurele ketenoverleggen:
- Ketenafstemgroep: een overleg tussen het ministerie van VWS, de VNG, het Ketenbureau i-Sociaal Domein en het CAK. In het overleg vindt onder meer voorbereiding plaats van besluiten over beleid en uitvoering van de eigen bijdrage Wmo. Ook worden ontwikkelingen en knelpunten met betrekking tot beleid en uitvoering besproken.
- Klankbordgroep: een overleg tussen CAK, het Ketenbureau i-Sociaal Domein een aantal gemeenten. In de Klankbordgroep worden ontwikkelingen en knelpunten met betrekking tot beleid en uitvoering besproken.
Op ad-hoc basis vindt ook overleg plaats met softwareleveranciers.