Handleiding Eigen Bijdrage Wmo beschermd wonen
De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) zorgt ervoor dat iedereen kan blijven meedoen aan de samenleving en zoveel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. De uitvoering van de Wmo 2015 is in handen van de gemeenten. Voor de Wmo-voorzieningen betalen burgers van 18 jaar en ouder een eigen bijdrage aan het CAK. Het CAK int 2 types eigen bijdrage voor de gemeenten, één op basis van een vast bedrag: het Abonnementstarief (AT) en één op basis van inkomen, voor Beschermd Wonen (BW).
Deze handleiding is voor het laatst herzien op 11 maart 2025.
1. Inleiding
Deze handleiding gaat specifiek over de eigen bijdrage BW. Deze eigen bijdrage wordt namens de gemeenten bij de burgers geïnd door het CAK. Het CAK draagt de geïnde eigen bijdragen vervolgens aan de betreffende gemeenten af. De handleiding is bedoeld voor uitvoerders van het proces eigen bijdrage Wmo beschermd wonen. Uitvoerders in brede zin, zoals medewerkers van gemeenten, softwareleveranciers, Ketenbureau i-Sociaal Domein, Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), Zorginstituut Nederland en het CAK.
Beheer
Deze handleiding wordt beheerd door het CAK. Voor vragen kunt u contact opnemen met het CAK via de WMO Servicedesk ([email protected]).
Relevante Wet en regelgeving:
- https://wetten.overheid.nl/BWBR0035362/2021-07-01 (Wmo wettekst)
- https://wetten.overheid.nl/BWBR0036096/2022-01-01 (Wmo uitvoeringsbesluit)
- https://wetten.overheid.nl/BWBR0036096/2022-04-15/0 (Uitvoeringsregeling Wmo 2015)
- https://wetten.overheid.nl/BWBR0042826/2020-01-01/0 (Beleidsregels CAK inkorten termijnen of niet verschuldigd zijn eigen bijdrage Wlz en Wmo 2015)
Onze website
Natuurlijk is op onze website ook informatie opgenomen over de eigen bijdrage:
2. Versiebeheer
Versiebeheer
- Op 11 maart 2025 is de handleiding aangepast i.v.m. de invoering van de berichtenstandaard iEb 4.0.
- Op 7 januari 2025 is de tekst van deze handleiding herzien.
- Op 1 januari 2024 is de tekst uit de PDF gepubliceerd als HTML (webtekst).
- Op 6 december 2023 is de tekst uit de oorspronkelijke PDF van 17 april 2023 herzien.
3. Bijdrage voor beschermd wonen
Wat is beschermd wonen?
Beschermd wonen is een vorm van wonen onder begeleiding. Het is voor mensen met psychische of psychosociale problemen. De burger woont niet thuis, maar onder begeleiding in een instelling.
Beschermd wonen is als volgt gedefinieerd in de Wet Wmo 2015:
Beschermd wonen: wonen in een accommodatie van een instelling met daarbij behorende toezicht en begeleiding, gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie, het psychisch en psychosociaal functioneren, stabilisatie van een psychiatrisch ziektebeeld, het voorkomen van verwaarlozing, maatschappelijke overlast of het afwenden van gevaar voor de cliënt of anderen. Bestemd voor personen met psychische of psychosociale problemen, die niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving.
Beschermd wonen en de eigen bijdrage
De eigen bijdrage beschermd wonen wordt op dezelfde manier berekend als bij de Wlz. Iedereen ouder dan 18 jaar betaalt een eigen bijdrage. Er zijn twee soorten eigen bijdrage: de lage eigen bijdrage (LEB) en de hoge eigen bijdrage (HEB).
Let op!
- Ondersteuning zonder wooncomponent valt niet onder de wettelijke definitie van beschermd wonen. Voor vormen van ondersteuning waarbij de burger in een eigen woning verblijft, zoals Beschermd Thuis, geldt daarom niet de inkomensafhankelijke bijdrage voor beschermd wonen.
- Bij samenloop van eigen bijdrage beschermd wonen en eigen bijdrage abonnementstarief gaat de eigen bijdrage beschermd wonen voor. De burger betaalt dan geen eigen bijdrage abonnementstarief.
4. Lage eigen bijdrage (LEB) of hoge eigen bijdrage (HEB)
De Lage Eigen Bijdrage (LEB)
De lage eigen bijdrage wordt in de volgende situaties toegepast:
- Gedurende de eerste 4 maanden van het beschermd wonen;
- Gedurende de laatste 4 maanden van het beschermd wonen, als de burger terugkeert naar een zelfstandige woonsituatie. Dit gaat niet automatisch. De burger kan hiervoor een aanvraag doen, zodra de einddatum bekend is. De gemeente kan dit ook al eerder doen door het formulier Terugkeer naar zelfstandig wonen Wmo (pdf, 185 kB) te gebruiken.
- De burger voorziet in de kosten van onderhoud voor kinderen (heeft onderhoudsplicht of betaalt kinderalimentatie) en ontvangt kinderbijslag of studiefinanciering; De burger moet zelf een aanvraag indienen.
- De partner woont thuis (in geval van huwelijk of geregistreerd partnerschap).
De Hoge Eigen Bijdrage (HEB)
Zijn de situaties zoals hierboven bij de LEB beschreven niet van toepassing op de situatie van de burger? Dan is de hoge eigen bijdrage (HEB) van toepassing.
Let op: Is de klant langer dan 4 maanden ontslagen uit een instelling? Dan begint de wachttijd van 4 maanden LEB opnieuw. De klant betaalt dan dus opnieuw de LEB. Is de onderbreking korter dan 4 maanden? Dan betaalt de klant bij een nieuwe opname direct (weer) de HEB.
5. De berekening van de eigen bijdrage
Inkomensgegevens
Voor de berekening van de eigen bijdrage hanteren we het bijdrageplichtige inkomen. Het bijdrageplichtige inkomen is de optelsom van een aantal gegevens. Daarbij hanteren we de gegevens van 2 jaar geleden (t-2). Dat noemen we het peiljaar. De Belastingdienst geeft het inkomen van 2 jaar geleden aan het CAK door.
Peiljaar 18 tot 21 jaar
Wat is het peiljaar als de burger jonger is dan 21 jaar? Over het algemeen worden de inkomensgegevens van twee jaar eerder gehanteerd bij de berekening. Jonge burgers hebben vaak nog geen inkomen genoten voor hun 18de jaar. Voor die burgers hanteren we daarom de volgende tabel:
Leeftijd* |
Peiljaar |
---|---|
18 | Het huidige jaar (t) |
19 | Het huidige jaar (t) |
20 | Het vorige jaar (t-1) |
Vanaf 21 jaar | Twee jaar geleden (t-2) |
* De leeftijd in het jaar waarin betrokkene de 18-jarige leeftijd bereikt en voor het eerste inkomen geniet.
Minimale en maximale lage eigen bijdrage
De burger betaalt voor de lage eigen bijdrage in 2025 niet minder dan
€ 205,- en niet meer dan € 1.076,60 per maand. Een uitzondering hierop is vrijstelling van de eigen bijdrage.
Minimale en maximale hoge eigen bijdrage
De burger betaalt voor de hoge eigen bijdrage in 2025 nooit meer dan
€ 2.954,40 per maand. De hoge eigen bijdrage kent geen ondergrens.
Gezamenlijk één eigen bijdrage
Als burger én partner de lage of hoge bijdrage verschuldigd zijn, geldt het minimum/maximum bedrag voor hen samen. De eigen bijdrage wordt naar rato van inkomen verdeeld.
Rekenhulp
Het CAK heeft op de website een rekenhulp. Met deze rekenhulp kan een burger een indicatie bepalen van de te betalen eigen bijdrage.
6. Vrijstelling lage eigen bijdrage, aanpassing hoge eigen bijdrage
Vrijstelling lage eigen bijdrage
Het CAK berekent de eigen bijdrage op basis van het inkomen en een deel van het vermogen (spaargeld en beleggingen). Het CAK kijkt naar de gegevens van 2 jaar geleden. Dat geeft de Belastingdienst aan het CAK door. De lage eigen bijdrage is in 2025 minimaal € 205,-. Er geldt hierop een uitzondering. Is het inkomen van de burger, na betaling van de eigen bijdrage, lager dan de zak- en kleedgeldnorm? Dan kan de burger bij het CAK, na het ontvangen van de beschikking, een aanvraag doen om in aanmerking te komen voor vrijstelling van de eigen bijdrage. De burger kan ook voor eerdere jaren vrijstelling aanvragen. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met [email protected].
Aanpassing hoge eigen bijdrage
Het CAK berekent de eigen bijdrage op basis van het inkomen en een deel van het vermogen (spaargeld en beleggingen). Het CAK kijkt naar de gegevens van 2 jaar geleden. Dat geeft de Belastingdienst aan het CAK door. Is het huidige inkomen veel lager? Dan kan de burger het CAK na het ontvangen van de beschikking vragen om de eigen bijdrage aan te passen. Het CAK berekent de eigen bijdrage dan opnieuw en gebruikt daarvoor het inkomen en vermogen dat de burger in het zorgjaar heeft.
7. Het financiële proces
Tussen CAK en burger
Is een nieuwe burger aangemeld? Dan verwerkt het CAK de gegevens van de gemeente zo spoedig mogelijk. Daarna stuurt het CAK de burger een beschikking over de verschuldigdheid van de eigen bijdrage Wmo BW. Dit is een bestuursrechtelijk besluit waartegen bezwaar en beroep mogelijk is. Beschikkingen worden gedurende de hele maand verstuurd.
Naast de beschikking stuurt het CAK de burger maandelijks een factuur. Wij versturen de factuur voor beschermd wonen rond de 20ste van de maand. De factuur is ook een besluit van bestuursrechtelijke aard, waartegen bezwaar en beroep mogelijk is. De burger betaalt een eigen bijdrage vanaf de startdatum die de gemeente doorgeeft. De eigen bijdrage eindigt op de dag na de einddatum die wij van de gemeente ontvangen.
De burger kan kiezen voor rechtstreekse betaling of automatische incasso.
Ontvangt de burger vanuit het UWV of de SVB een uitkering of AOW-pensioen? Dan zal het CAK het proces van broninhouding opstarten bij de HEB. In sommige gevallen is dit ook mogelijk voor de LEB. De burger kan hiervoor zelf bij het CAK een verzoek indienen.
Tussen CAK en gemeente
Het CAK draagt de geïnde eigen bijdrage maandelijks af aan de gemeente.
8. Berichtenverkeer beschermd wonen
Voor de inning van de eigen bijdrage voor beschermd wonen moet de gemeente gegevens aanleveren bij het CAK. Deze aanlevering gebeurt via het iEb-berichtenverkeer (407-bericht). Met dit bericht kan een gemeente een start, stop, intrekking of mutatie bij het CAK indienen. Zie voor nadere uitleg de casusbeschrijvingen beschermd wonen.
Met de invoering van iEb 4.0 per 7 april 2025 zijn een aantal aanpassingen in het berichtenverkeer doorgevoerd:
Geen stop bij overlijden
Bij overlijden ontvangt het CAK de overlijdensdatum van de BRP. Op basis daarvan wordt de eigen bijdrage per overlijdensdatum stopgezet. Vanaf 7 april 2025 mag de gemeente bij overlijden géén 407-bericht met overlijdensdatum of een datum die ligt na de datum van overlijden naar het CAK sturen.
Functioneel inhoudelijke terugkoppeling
Het nieuwe 409-bericht geeft het CAK de mogelijkheid om bij 4 specifieke redenen de gemeente te voorzien van inhoudelijke informatie. Bij een aantal van de situaties is actie van de gemeente vereist.
Reden 1: Stopdatum geplaatst in verband met aanmelding andere gemeente
Van toepassing als een nieuwe gemeente een burger aanmeldt terwijl de latende gemeente nog geen stopbericht heeft gestuurd. Het CAK verwerkt het startbericht van de nieuwe gemeente. Dit wordt met het 409-bericht kenbaar gemaakt aan de latende gemeente. Die latende gemeente moet dan een 407-bericht (status 2) naar het CAK sturen met als stopdatum de dag voorafgaand aan de startdatum van de nieuwe gemeente.
Reden 2: Startdatum ligt na overlijdensdatum
Een startdatum die ligt na de overlijdensdatum van de burger kan uiteraard niet. Als het CAK toch een dergelijk bericht ontvangt zal een 409-bericht worden gestuurd dat het 407-bericht van de gemeente niet kan worden verwerkt. De gemeente moet dan:
- óf het bericht intrekken (407 - status 3)
- óf de startdatum van het bericht aanpassen naar een datum vóór de overlijdensdatum (407 - status 2).
Reden 3: Stopdatum ligt op of na overlijdensdatum
Zoals hierboven is aangegeven mag een gemeente geen stopbericht sturen met de overlijdensdatum of een datum die ligt ná het overlijden. Gebeurt dit toch, dan stuurt het CAK de gemeente een 409-bericht dat het 407-bericht van de gemeente niet kan worden verwerkt. De gemeente moet dan:
- een 407-bericht (status 2) met lege stopdatum sturen als de stopdatum gelijk is aan de datum van overlijden.
- een 407-bericht (status 2) met gevulde stopdatum sturen als de stopdatum vóór de datum van overlijden ligt.
Reden 4: Oplegging voor andere eigen bijdragestroom is voorliggend
De wetgeving kent volgordelijkheid in de eigen bijdragen. Een eigen bijdrage Wlz gaat altijd voor een eigen bijdrage Wmo. En binnen de Wmo gaat de eigen bijdrage beschermd wonen voor op de eigen bijdrage abonnementstarief. Dit geldt niet alleen op individueel persoonsniveau, maar ook binnen een huishouden. Dus als partner A door de gemeente wordt aangemeld bij het CAK voor de eigen bijdrage Wmo en partner B voor de eigen bijdrage Wlz, dan wordt binnen het huishouden uitsluitend de eigen bijdrage Wlz toegepast. Zo’n voorliggende situatie kan zich voordoen direct bij de ontvangst van een startbericht, maar ook gedurende een eigen bijdrage periode.
Doet zich ten aanzien van de eigen bijdrage Wmo beschermd wonen een voorliggende situatie voor (m.a.w. is er een eigen bijdrage Wlz), dan meldt het CAK dit aan de gemeente die de burger voor de eigen bijdrage Wmo bij het CAK heeft aangemeld met een 409-bericht. Het CAK bewaakt continu de voorliggende situatie. Vervalt deze, dan hervat het automatisch de eigen bijdrage Wmo.
Meer informatie over de iEb-release, met onder meer casusbeschrijvingen, is te vinden op Release iEb 4.0 | iStandaarden.
Zorgperiode vóór 1 oktober 2022
Het iEb-berichtenverkeer voor beschermd wonen is gestart op 1 oktober 2022. In een uitzonderingssituatie kan het voorkomen dat de gemeente een bericht moet aanleveren dat betrekking heeft op een zorgperiode vóór 1 oktober 2022. Dat kan niet via de berichtenstandaard. Er moet in zo’n situatie een handmatig bericht via het CAK-portaal gestuurd worden. Het is in een dergelijke situatie verstandig om eerst af te stemmen het met CAK. Dat kan via het mailadres [email protected].
Let op: Er kan tot maximaal 36 maanden terug een zorgperiode worden aangeleverd. Daarom vervalt deze optie per 1 oktober 2025.
9. Doordecentralisatie
Het aan- en afmelden voor de eigen bijdrage beschermd wonen is niet langer voorbehouden aan centrumgemeenten, ook regiogemeenten mogen dit doen. Binnen een aantal centrumgemeenten heeft inmiddels al doordecentralisatie plaatsgevonden. Zo’n doordecentralisatie is een administratieve aangelegenheid, waar de burger geen hinder van mag ondervinden. Om decentralisatie beheerst en gecontroleerd te laten plaatsvinden is een stappenplan ontwikkeld. Dit stappenplan heeft expliciet betrekking op de situatie dat niet langer een centrumgemeente burgers aan- en afmeldt bij het CAK voor de eigen bijdrage beschermd wonen, maar de regiogemeenten dit overnemen. Het onderscheidt 3 stappen, de voorbereiding, de voorwaarden en vereisten en de feitelijke overgang.
A. Voorbereiding
- De centrumgemeente dient, minimaal 2 maanden voor de beoogde overgangsdatum, formeel bij het CAK een verzoek in tot doordecentralisatie en geeft daarbij aan voor welke regiogemeenten dit beoogd is.
Mail dit verzoek naar: [email protected], o.v.v. doordecentralisatie beschermd wonen. - N.a.v. het verzoek neemt het CAK contact op met de centrumgemeente.
- De centrumgemeente organiseert een (digitale) bijeenkomst waar de centrumgemeente, de regiogemeente(n) en het CAK met elkaar in gesprek gaan om de randvoorwaarden en vereisten voor de doordecentralisatie te bespreken.
- Als de randvoorden en vereisten op het gebied van administratie, proces en automatisering (met name de mogelijkheid tot aanlevering van de berichten conform de iEb standaard) op orde zijn bij de (regio) gemeente(n) wordt er een concept-datum van overgang afgesproken.
- Na dit gesprek gaat het CAK met de centrumgemeente in gesprek om op basis van beschikbaarheid een planning van overgang af te stemmen.
B. De voorwaarden en vereisten
- De centrumgemeente is voor de decentralisatie aanspreekpunt voor het CAK en verantwoordelijk voor de uitvoering van de doordecentralisatie door de regiogemeente(n);
a. De centrumgemeente levert het CAK een overzicht van contactpersonen aan van de centrumgemeente die bij de doordecentralisatie zijn betrokken
b. De centrumgemeente levert het CAK een overzicht van contactpersonen aan van de regiogemeente(n). Het CAK verstrekt de centrumgemeente hiertoe een standaardformulier. - De centrumgemeente verklaart aan het CAK dat regiogemeenten hun administratie en automatiseringssysteem (met softwareleverancier vastgesteld dat de regiogemeente in staat is om BW-klanten te verwerken, aansluiting met GGK - Inlichtingenbureau) op orde hebben voor de decentrale aanlevering.
- a. De regiogemeente geeft het rekeningnummer door aan het CAK waarop de afdracht van de eigen bijdrage gestort moet worden. Dit kan zijn; de regiogemeente, de centrumgemeente of een andere partij. De regiogemeente gebruikt voor dit doorgeven het forumlier dat het CAK beschikbaar stelt. Het CAK verwerkt het rekeningnummer in de administratie en koppelt deze vastlegging terug aan de gemeente.
b. Startdatum; deze is onderdeel van de hierboven bedoelde planningsafspraken.
c. Uitgangspunt is dat de centrumgemeente geen stopberichten aanlevert. Het CAK verwerkt de berichten die de regiogemeente aanlevert conform MAZ (Melding Aanvang Zorg) op MAZ-principe in het CAK-systeem. De burger ondervindt geen hinder van de doordecentralisatie. Indien de centrumgemeente wel een stopbericht wil sturen (om eigen administratie af te sluiten), dan mag dat pas nadat het nieuwe startbericht van de regiogemeente door het CAK is verwerkt (stopdatum centrumgemeente = startdatum regiogemeente). Deze startdatum is zichtbaar in de aanleverrapportage in het tabblad productafnameC. De feitelijke overgang
- Het CAK levert de centrumgemeente op de maandag van de week voorafgaand aan de decentrale aanlevering een extra bestandsvergelijking (B4-bestand) aan.
- De centrumgemeente geeft op de extra bestandsvergelijking aan van welke burgers door welke regiogemeente een 407-bericht gaat worden aangeleverd en stuurt dit overzicht naar het CAK.
- Na het akkoord van het CAK op extra bestandsvergelijking mag de regiogemeente aanleveren op de eerder afgesproken datum.
Let op: stuur zonder akkoord van het CAK geen aanlevering! - De regiogemeente levert uitsluitend 407 startberichten aan onder eigen gemeentecode.
- Het CAK monitort de aanlevering van de 407 berichten van de regiogemeente(n.) Het CAK voert daarbij een volledigheidscontrole uit. De basis is de terugkoppeling op de bestandsvergelijking beschreven onder punt 10.
- Het CAK levert de regiogemeente de retourberichten 408 aan. De regiogemeente voert controle uit o.b.v. aanleverrapportage op Porta (elke dinsdag wordt deze geplaatst door het CAK). Constateert de regiogemeente een verschil, dan wordt contact opgenomen met het CAK.
- Op het moment dat alle berichten zijn ontvangen stuurt het CAK ter afsluiting van het doordecentralisatieproces een bevestigingsmail aan de centrumgemeente en regiogemeente(n).
- De centrumgemeente kan vanaf dat moment indien gewenst stopberichten naar het CAK sturen overeenkomstig de stopdatum in de aanleverrapportage.
10. aanleverrapportage Wmo BW
De aanleverrapportage bevat de door de gemeente aangeleverde berichten en productafnames. Vanaf 7 april 2025 geldt dit niet alleen voor de 407-berichten die de gemeente aan het CAK heeft aangeleverd, maar ook voor de 409-berichten van het CAK aan de gemeente. De rapportage wordt wekelijks geactualiseerd en is door de gemeente te benaderen via
Mijn CAK Zakelijk (inloggen/Porta). Bent u werkzaam bij de gemeente voor de Wmo? Dan is het erg belangrijk dat u wekelijks de aanleverrapportage controleert.
Het niet (wekelijks) controleren van de aanleverrapportage kan een grote impact hebben op burgers. Deze impact kunt u beperken door monitoring van de aanleverrapportage, omdat u dan tijdig afwijkingen binnen (de verwerking van) het berichtenverkeer kan constateren en snel kunt ingrijpen.
Let op: bij beschermd wonen berichten kan er na aanlevering door de gemeente nog inhoudelijke uitval ontstaan. Ook om die reden is het extra belangrijk dat u wekelijks de aanleverrapportage controleert.
Met behulp van de aanleverrapportage krijgt de gemeente inzicht in alle aangeleverde berichten. Bij beschermd wonen krijgen alle technisch verwerkte berichten de retourcode 0200 (ingelezen bij het CAK). Na verdere verwerking in de bronsystemen kan hier nog inhoudelijk uitval op ontstaan. In de aanleverrapportage staat op het tabblad "Productafname" per burger of er een eigen bijdrage kan worden opgelegd. De "Leeswijzer Productafname" bevat een toelichting. Deze vindt u in de aanleverrapportage.
11. Bestandsvergelijking Wmo BW
Voor de vaststelling en inning van de eigen bijdrage voor Wmo beschermd wonen moeten gemeenten en het CAK tweemaandelijks een bestandsvergelijking uitvoeren. Dat is bepaald in de Uitvoeringsregeling Wmo 2015.
De bestandsvergelijkingen zorgen ervoor dat de administraties van gemeenten en het CAK gelijk lopen, dat de inning en afdracht correct verloopt en eventuele afwijkingen in de ketenadministratie vroegtijdig aan het licht komen. Burgers ontvangen eerder een juiste factuur en naheffingen worden zoveel mogelijk voorkomen.
12. Bijzondere situaties
Er kunnen zich een aantal situaties voordoen die extra aandacht vragen. Hieronder zetten we de meest voorkomende op een rij.
Burger gaat vanuit Wlz naar Wmo beschermd wonen
De gemeente levert een Wmo BW startbericht aan.
- Heeft het zorgkantoor inmiddels een einddatum aangeleverd? Dan zal de BW opname verwerkt worden.
- Heeft het zorgkantoor nog geen einddatum aangeleverd of een einddatum later als de BW startdatum? Dan zal de aanlevering uitvallen.
Bent u van mening dat de burger daadwerkelijk voor BW Wmo aangemeld moet worden? Stuur dan een e-mail naar [email protected] in verband met de uitgevallen regel. Wij zullen dan navraag doen bij het zorgkantoor en indien overgang correct is een einddatum laten aanleveren. De gemeente ontvangt reactie op de e-mail. Daar gelden twee mogelijke situaties:
- Geeft het zorgkantoor aan dat er sprake is van een opname vanuit de Wlz? Dan is Wlz voorliggend aan BW Wmo, opname kan niet verwerkt worden.
- Heeft het zorgkantoor inmiddels een einddatum bij ons aangeleverd? Dan kunt u het startbericht opnieuw sturen.
Burger gaat vanuit Wmo beschermd wonen naar Wlz
Gaat de burger vanuit een beschermd wonen situatie naar de Wlz? Dan zal het CAK dat zelf in haar eigen systeem aanpassen op het moment dat het de informatie over de eigen bijdrage Wlz van het Zorgkantoor heeft ontvangen. Het CAK stuurt de gemeente een 409-bericht (zie hoofdstuk 8). De gemeente onderzoekt of de overgang naar de Wlz naar verwachting van tijdelijke of van permanente aard is. Bij permanente aard levert het CAK na de ontvangst van het 409-bericht een stopbericht aan. Is daarentegen de overgang naar verwachting van tijdelijke aard, dan hoeft de gemeente geen bericht te sturen. Op het moment dat de Wlz eindigt hervat het CAK de eigen bijdrage Wmo beschermd wonen.
Burger gaat van Wmo abonnementstarief naar Wmo beschermd wonen
Hier kan sprake zijn van verschillende situaties:
- Ontvangt de burger geen Wmo AT zorg meer? Dan levert u een stopbericht aan voor Wmo AT en een startbericht voor Wmo BW;
- Maakt de burger nog wel gebruik van een hulpmiddel vanuit de gemeente? Dan levert u alleen een startbericht aan voor Wmo BW.
Het CAK monitort de samenloop tussen de 2 regelingen/aanleveringen en zorgt dat burger voor de juiste aanlevering gefactureerd wordt. In dit geval betaalt de burger de eigen bijdrage Wmo BW en is vrijgesteld van de eigen bijdrage Wmo AT
Burger gaat van Wmo abonnementstarief naar Wmo beschermd wonen in een andere gemeente
Hier kan sprake zijn van verschillende situaties:
- Ontvangt de burger geen Wmo AT zorg meer? Dan levert u een stopbericht aan voor Wmo AT;
- Maakt de burger nog wel gebruik van een hulpmiddel vanuit de gemeente? Dan laat u de Wmo AT gewoon doorlopen.
Het CAK monitort de samenloop tussen de 2 regelingen/aanleveringen en zorgt dat burger voor de juiste aanlevering gefactureerd wordt.
Burger met Wmo beschermd wonen gaat naar andere gemeente
De latende gemeente stuurt het CAK een 407-bericht (status 2) met een stopdatum; de nieuwe gemeente stuurt het CAK een 407-bericht (status 1) met een startdatum. Om de eigen bijdrage ononderbroken door te laten lopen is de beste werkwijze dat eerst de nieuwe gemeente de burger bij het CAK aanmeldt. De latende gemeente ontvangt dan een 409-bericht met reden 1 en kan dan het stopbericht versturen.
Burger gaat vanuit Wlz naar Wmo abonnementstarief
De gemeente levert een startbericht aan voor Wmo AT.
Zolang er sprake is van samenloop met de Wlz zorg, zal het CAK deze samenloop monitoren. Ook zorgt het CAK ervoor dat er enkel een oplegging voor Wlz naar de burger wordt gestuurd. Het CAK stuurt de gemeente die het 405-bericht heeft ingestuurd een 409-bericht met reden 4 (zie hoofdstuk 8). Is een einddatum Wlz bekend? Dan wordt de samenloop opnieuw bekeken en zal er (met terugwerkende kracht) een oplegging komen voor Wmo AT. Ontvangt burger een factuur voor Wlz verblijf? Dan kan er bezwaar worden gemaakt tegen deze factuur en zal het CAK de einddatum opvragen bij het zorgkantoor.
Terugkeer naar zelfstandig wonen Wmo beschermd wonen
Is te verwachten dat de burger de instelling binnen 4 maanden kan verlaten? Dan kan de centrumgemeente of in geval van doordecentralisatie de regiogemeente met het formulier Terugkeer naar zelfstandig wonen Wmo (pdf, 185 kB), een verklaring voor de burger aanvragen. Met deze verklaring betaalt de burger voor de laatste 4 maanden van het verblijf de lage eigen bijdrage. De centrumgemeente of in geval van doordecentralisatie de regiogemeente levert het formulier bij het CAK aan via de applicatie Porta. Dat kan via Mijn CAK Zakelijk.
Burger gaat vanuit Wmo beschermd wonen naar Wmo abonnementstarief
De gemeente levert een stopbericht aan voor Wmo BW en een startbericht aan voor Wmo AT. Had de burger al Wmo AT zorg of een hulpmiddel? Dan zal het CAK deze samenloop monitoren en zorgen dat er enkel een oplegging voor Wmo BW naar de burger wordt gestuurd. Het CAK stuurt de gemeente die het 405-bericht heeft ingestuurd een 409-bericht met reden 4 (zie hoofdstuk 8). Is er een einddatum BW bekend? Dan zal de samenloop opnieuw bekeken worden en zal er (met terugwerkende kracht) een oplegging komen voor Wmo AT. De burger kan bezwaar maken op een incorrecte factuur of er komt een afwijking naar voren op de maandelijkse bestandsvergelijking.
Burger krijgt Wmo beschermd wonen en ook Wlz zorg
Wlz zorg en Wmo BW gaan niet samen. Als de gemeente Wmo BW aanmeldt terwijl ook Wlz zorg actief is, zal dat leiden tot uitval. De gemeente kan een e-mail sturen naar de CAK Servicedesk ([email protected]). Indien nodig zal het CAK een melding uitzetten bij het zorgkantoor om de Wlz zorg te controleren.
Overlijden
Het overlijden van de burger wordt door de gemeente in de BRP gemuteerd. De BRP meldt deze datum aan het CAK en het CAK beëindigt de eigen bijdrage. De gemeente mag vanaf 7 april 2025 (iEb 4.0) géén stopbericht meer naar het CAK sturen.
13. Contact
Klantcontact
Voor proactief klantcontact hanteert het CAK – naast de individuele beschikkingen en facturen – de website: https://www.hetcak.nl/wmo.
Voor reactief contact kunnen burgers het CAK per telefoon, contactformulier op de website of brief bereiken.
Zakelijk contact
Voor zakelijke contacten heeft het CAK de website: https://www.hetcak.nl/zakelijk. De site bevat allereerst algemene informatie. Daarnaast is in een beveiligde omgeving (Mijn CAK Zakelijk) specifiekere informatie te vinden en bestaat de mogelijkheid tot gegevensuitwisseling.
Per e-mail is het CAK voor zakelijke contacten bereikbaar op het mailadres [email protected].
De Wmo Servicedesk is tussen 09.00 en 13.00 uur per telefoon bereikbaar op nummer 088-711 48 88.
Nieuwsbrief
Periodiek verstuurt het CAK een nieuwsbrief naar haar zakelijke contacten. Hierin houden wij onze contacten op de hoogte van ontwikkelingen en actuele onderwerpen.Aanmelden voor de nieuwsbrief kan via [email protected].
Ketenoverleggen
Er zijn twee structurele ketenoverleggen:
- Ketenafstemgroep: een overleg tussen het ministerie van VWS, de VNG, het Ketenbureau i-Sociaal Domein en het CAK. In het overleg vindt onder meer voorbereiding plaats van besluiten over beleid en uitvoering van de eigen bijdrage Wmo. Ook worden ontwikkelingen en knelpunten met betrekking tot beleid en uitvoering besproken.
- Klankbordgroep: een overleg tussen CAK, het Ketenbureau i-Sociaal Domein een aantal gemeenten. In de Klankbordgroep worden ontwikkelingen en knelpunten met betrekking tot beleid en uitvoering besproken.
Op ad-hoc basis vindt ook overleg plaats met softwareleveranciers.