Om de inning van de eigen bijdrage mogelijk te maken levert de gemeente gegevens aanl bij het CAK. Dat gebeurt via het iEb-berichtenverkeer met een startbericht voor de eigen bijdrage berichten.
Kort samengevat, ziet het proces er als onderstaand uit:
- De gemeente verzendt een startbericht met de iEb-standaard via Gegevensknooppunt (https://www.inlichtingenbureau.nl/Beleidsterreinen/Wmo-en-Jeugdzorg/Gemeentelijk-Gegevensknooppunt) naar het CAK.
- Het CAK verwerkt het bericht en stuurt een retourbericht. Dit retourbericht geeft aan of het startbericht technisch valide is en inhoudelijk kan worden verwerkt.
- Vervolgens vindt inhoudelijke verwerking plaats.
- Terugkoppeling vindt plaats in de aanleverrapportage die wekelijks beschikbaar wordt gesteld.
Meer over de iStandaard eigen bijdrage vindt u bij Zorginstituut Nederland.
Let op
Zorg altijd dat u de burger aanmeldt met een startdatum die overeenkomt met de dag dat de zorg daadwerkelijk begint. Zorg ook dat u zeker weet dat de startdatum klopt. Wanneer een gemeentemedewerker in het aanmeldsysteem de burger aanmeldt komt dat bericht direct bij het CAK binnen. Daarmee start ook het proces van beschikken en factureren.
Het later corrigeren van de startdatum leidt altijd tot extra facturen en creditfacturatie. Voor de burger is dit erg vervelend. Wanneer u twijfelt, neem dan contact op met de Wmo Servicedesk ([email protected]).