Automatisch betalen
Wilt u de rekeningen van het CAK automatisch betalen? Dat kan. Om een bedrag bij u af te mogen schrijven, hebben wij uw toestemming nodig. Hoe u deze toestemming geeft leest u bij ‘Aanvragen automatisch betalen’.
Voordelen van automatisch betalen
- U betaalt altijd op tijd en met de juiste betaalgegevens.
- U hoeft het bedrag niet meer zelf over te maken.
Goed om te weten
- Heeft u een keer onvoldoende saldo? Dat kan gebeuren. We proberen het 15 dagen later nog een keer.
- Bent u het niet eens met een afschrijving? Dan kunt u het
bedrag binnen 56 dagen (via uw bank) laten terugstorten op
uw rekening.
Aanvragen automatisch betalen
Hoe u automatisch-betalen kunt aanvragen hangt af van uw situatie. Maak daarom hieronder een keuze voor de situatie die bij u past.
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
(en Wmo Beschermd Wonen)
U kunt ons machtigen voor automatische incasso via het digitaal invulbaar formulier automatisch betalen (pdf, 293 kB) (19-08-2024). Hiermee geeft u ons toestemming om de eigen bijdrage automatisch af te schrijven van uw rekening.
- Vul het formulier digitaal in via een internetbrowser op een computer of met de hand.
- Print het formulier en zet met pen uw handtekening. Anders kunnen wij uw aanvraag niet verwerken.
- Bent u bewindvoerder? Dan zet u met pen uw handtekening bij de ondertekening. Vermeld daar ook uw (kantoor)naam.
- Bent u gemachtigd? Stuur bij het formulier dan een kopie van de machtiging op waarin staat dat u gemachtigd bent. Bijvoorbeeld een volmacht of een levenstestament. Bent u niet gemachtigd, maar heeft u wel toestemming om de betaalrekening te beheren? Stuur dan het machtigingsformulier op die u beiden heeft ondertekend bij de bank. Zonder machtiging kunnen wij de aanvraag niet verwerken.
- Stuur het formulier naar onderstaand adres (postzegel is niet nodig): CAK, Antwoordnummer 93089, 2509 VB in Den Haag.
- Nadat we uw ingevulde aanvraag hebben ontvangen, verwerken wij dit in onze administratie.
- U ontvangt een bevestigingsbrief als wij uw aanvraag hebben verwerkt.
Goed om te weten
- Op de factuur ziet u hoe u betaalt. Heeft u een bevestigingsbrief ontvangen? Maar ziet u op de factuur niet staan dat wij het bedrag gaan afschrijven? Dan wordt deze factuur nog niet automatisch betaald. Wij vragen u deze factuur zelf aan ons te betalen.
- De automatische incasso vindt altijd een maand na de datum op de factuur plaats. Voorbeeld: de automatische incasso start in januari en we schrijven de eigen bijdrage in februari voor het eerst automatisch af. De eigen bijdrage van februari wordt in maart automatisch betaald.
Let op
Een scan opsturen via het contactformulier is helaas niet mogelijk. We hebben een papieren formulier nodig mét uw handtekening. U kunt daarom ook geen aanvraag doen via de telefoon.
Wet langdurige zorg (Wlz)
U kunt ons machtigen voor automatische incasso via het digitaal invulbaar formulier automatisch betalen (pdf, 593 kB) (27-01-2021). Hiermee geeft u ons toestemming om de eigen bijdrage automatisch af te schrijven van uw rekening.
- Vul het formulier digitaal in via een internetbrowser op een computer of met de hand.
- Print het formulier en zet met pen uw handtekening. Anders kunnen wij uw aanvraag niet verwerken.
- Bent u bewindvoerder? Dan zet u met pen uw handtekening bij de ondertekening. Vermeld daar ook uw (kantoor)naam.
- Bent u gemachtigd? Stuur bij het formulier dan een kopie van de machtiging op waarin staat dat u gemachtigd bent. Bijvoorbeeld een volmacht of een levenstestament. Bent u niet gemachtigd, maar heeft u wel toestemming om de betaalrekening te beheren? Stuur dan het machtigingsformulier op die u beiden heeft ondertekend bij de bank. Zonder machtiging kunnen wij de aanvraag niet verwerken.
- Stuur het formulier naar onderstaand adres (postzegel is niet nodig): CAK, Antwoordnummer 1726, 2509 VC in Den Haag.
Hoe gaat het verder?
U ontvangt van ons een brief als wij uw aanvraag voor automatisch betalen hebben verwerkt.
Goed om te weten
Staat op de factuur dat het bedrag automatisch wordt afgeschreven van uw rekening? Dan is uw aanvraag verwerkt. Als dit niet op de factuur staat, dan zijn we nog met uw aanvraag bezig. Maak de factuur dan alstublieft zelf aan ons over.
Let op
Een scan opsturen via het contactformulier is helaas niet mogelijk. We hebben een papieren formulier nodig mét uw handtekening. U kunt daarom ook geen aanvraag doen via de telefoon.
Zorgverzekering en buitenland (verdragsgerechtigden)
Neem contact met ons op. Wij helpen u dan verder. U kunt ons een bericht sturen via het contactformulier of bellen op +31 88 711 5551.
Houd uw burgerservicenummer (BSN) of CAK-kenmerk bij de hand.
Zo kunnen wij u sneller helpen.
Let op
Een machtiging voor automatische incasso kunt u alleen afgeven als u een bankrekening heeft in een van de volgende landen: België, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk.