Wat gebeurt er in de Wlz na een overlijden?
Is iemand in uw directe omgeving overleden? Gecondoleerd met uw verlies. U hoeft dit niet aan het CAK door te geven. Wij krijgen het overlijden via de gemeente door.
Hieronder vindt u vragen die nabestaanden ons vaak stellen. Staat uw vraag er niet bij? Bel ons dan op 0800 – 0087 (gratis). U kunt ons bereiken op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. Wij helpen u graag.
Eigen bijdrage: te veel betaald
Er is te veel eigen bijdrage betaald. Wat moet ik doen?
Als erfgenaam heeft u recht op het bedrag dat te veel is betaald. Als er te veel eigen bijdrage is betaald, dan storten we dit terug.
Werd de eigen bijdrage automatisch door ons afgeschreven? Dan hoeft u niets te doen. Wij storten het bedrag terug op het rekeningnummer dat bij ons bekend is.
Werd de eigen bijdrage niet automatisch afgeschreven? Dan hangt het af van het bedrag dat u terugvraagt:
Minder dan € 3.500
Dan hebben wij een verklaring van verwantschap (pdf, 552 kB) (24-05-2022) nodig. Daarmee geeft u aan dat u de erfgenaam bent en wat uw rekeningnummer is.
Meer dan € 3.500
Dan hebben wij nodig:
- een verklaring van erfrecht;
- een kopie van een bankpas of recent bankafschrift met daarop uw rekeningnummer en uw naam;
- een kopie van uw paspoort of ID-kaart.
Stukken opsturen
Stuur de stukken naar:
- CAK, Antwoordnummer 1608, 2509 VB Den Haag (geen postzegel nodig).
Zodra wij het rekeningnummer hebben verwerkt in ons systeem, storten we het bedrag terug. Dit duurt maximaal 30 dagen.
Eigen bijdrage: nog betalen
Ik wil mijn contactgegevens doorgeven aan het CAK. Hoe doe ik dit?
U kunt uw naam, adres en telefoonnummer doorgeven via ons contactformulier of via 0800 - 0087 (gratis). Wij zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
Wat kan ik nog aan post verwachten van het CAK?
Of u nog post van ons krijgt, hangt af van de situatie:
De eigen bijdrage werd ingehouden op een uitkering of pensioen
Werd de hele eigen bijdrage ingehouden op een uitkering (door UWV) of pensioen (door de SVB)? En kreeg de klant geen facturen van ons? Dan volgt er ook geen bericht meer van ons. Wel van UWV of de SVB.
Werd een deel van de eigen bijdrage ingehouden op uitkering of pensioen? Dan kreeg de klant voor het andere deel een factuur van ons. Er volgt dan nog wel post (zie ook ‘De klant kreeg facturen voor de eigen bijdrage van ons’).
De klant hoefde geen eigen bijdrage te betalen
Was de eigen bijdrage € 0,00 per maand? Dan hoeft er geen eigen bijdrage meer betaald te worden. Er volgt geen post meer van ons.
De klant kreeg facturen voor de eigen bijdrage van ons
Als de klant facturen kreeg voor de eigen bijdrage, dan volgen er nog één of meer facturen:
- Factuur voor de (hele) maand van overlijden. Deze factuur heeft u misschien al gehad en is mogelijk ook al betaald. De factuur klopt niet meer. Aan de hand van de overlijdensdatum berekenen we de eigen bijdrage voor deze maand opnieuw. U ziet dat terug op de correctiefactuur.
- Factuur voor de maand ná het overlijden. Deze factuur krijgt u nog als we het overlijden aan het eind van de maand doorkrijgen. De factuur klopt niet en u hoeft deze niet te betalen. We verrekenen de eigen bijdrage voor deze maand. U ziet dat terug op de correctiefactuur.
- Correctiefactuur. Binnen 2 maanden na het overlijden ontvangt u een correctiefactuur. Hierop ziet u terug wat we te veel in rekening hebben gebracht voor eerdere maanden.
Goed om te weten
In de meeste gevallen ronden wij de administratie van de eigen bijdrage binnen 3 maanden af. Soms echter krijgen wij na het overlijden nog wijzigingen binnen, bijvoorbeeld van de Belastingdienst (als het gaat om inkomensgegevens) of van het zorgkantoor (als het gaat om zorggegevens, bijvoorbeeld het aantal zorguren bij een modulair pakket thuis). U kunt daarom tot 6 maanden na het overlijden nog een correctiefactuur van ons ontvangen. Daarna niet meer.
Wat moet er nog worden betaald?
Er moet een eigen bijdrage worden betaald tot en met de dag van overlijden. Zodra de overlijdensdatum bij ons bekend is, werken wij de administratie bij. Binnen 2 maanden ontvangt u een correctiefactuur. Daarmee kunt u berekenen hoeveel eigen bijdrage er moet worden betaald:
- Neem het bedrag van de factuur over de maand van overlijden.
- Heeft u een factuur ontvangen voor de maand ná het overlijden? Tel dat bedrag erbij op.
- Op de correctiefactuur staat wat we te veel in rekening hebben gebracht voor eerdere maanden. Trek dat bedrag eraf.
De uitkomst is het bedrag dat moet worden betaald voor de maand van overlijden. Stond er nog eigen bijdrage open voor eerdere maanden? Dan moet die ook nog worden betaald. Waren alle facturen betaald? Dan storten we de eigen bijdrage die te veel is betaald terug. Werd de eigen bijdrage automatisch door ons afgeschreven? Dan hoeft u niets te doen.
Wat moet ik doen als er nog iets moet worden betaald?
Dat hangt af van de manier waarop de eigen bijdrage werd betaald:
De eigen bijdrage werd automatisch afgeschreven
Als de eigen bijdrage elke maand automatisch door ons werd afgeschreven, dan hoeft u verder niets te doen. Als er nog eigen bijdrage moet worden betaald, dan schrijven wij dit af. Als er te veel eigen bijdrage is afgeschreven, dan storten we dit automatisch terug.
Ziet u dat er na het overlijden nog eigen bijdrage is afgeschreven? Dat kan helaas gebeuren. We schrijven de eigen bijdrage namelijk 30 dagen na de factuurdatum af. En de afschrijving voor de laatste maand kunnen we meestal niet meer tegenhouden.
De eigen bijdrage werd handmatig overgemaakt
Werd de eigen bijdrage elke maand handmatig overgemaakt, bijvoorbeeld via internetbankeren? En moet er nog eigen bijdrage worden betaald? Dan vragen wij u om dit over te maken. Vermeld daarbij het nummer van de factuur voor de maand van overlijden.
Ik heb na het overlijden nog een factuur ontvangen. Hoe zit dat?
We zetten facturen altijd ruim van tevoren klaar voor verzending. Daarom kan het zijn dat u na het overlijden nog één of meer facturen van ons ontvangt. Welke facturen dat zijn, leggen we uit bij de vraag ‘Wat kan ik nog aan post verwachten van het CAK?’.
Goed om te weten:
In de meeste gevallen ronden wij de administratie van de eigen bijdrage binnen 3 maanden af. Soms echter krijgen wij na het overlijden nog wijzigingen binnen, bijvoorbeeld van de Belastingdienst (als het gaat om inkomensgegevens) of van het zorgkantoor (als het gaat om zorggegevens, bijvoorbeeld het aantal zorguren bij een modulair pakket thuis). U kunt daarom tot 6 maanden na het overlijden nog een correctiefactuur van ons ontvangen. Daarna niet meer.
Wat staat er op de correctiefactuur?
Op de correctiefactuur staat het bedrag dat wij te veel in rekening hebben gebracht. Let op: u krijgt dit bedrag niet (altijd) terug. Het is een correctie op de verstuurde facturen voor de maand van overlijden en soms ook voor de maand daarna. Die facturen kloppen niet meer.
De eigen bijdrage werd ingehouden op de uitkering of het pensioen. Wat kan ik nog verwachten?
Werd de hele eigen bijdrage ingehouden op een uitkering (door UWV) of pensioen (door de SVB)? En kreeg de klant geen facturen van ons? Dan volgt er ook geen bericht meer van ons. Wel van UWV of de SVB.
Werd een deel van de eigen bijdrage ingehouden op uitkering of pensioen? Dan kreeg de klant voor het andere deel een factuur van ons. Er volgt dan nog wel post.
Hoe zit het met de afhandeling van de erfenis?
Als nabestaande kunt u een erfenis aanvaarden, beneficiair aanvaarden of verwerpen. Als u niets doet, dan aanvaardt u de erfenis automatisch. Dit betekent dat alle bezittingen en schulden van de overledene dan van u zijn. Als er nog eigen bijdrage moet worden betaald, dan moet u die betalen, ook als hiervoor niet genoeg geld is uit de erfenis. U bent niet verplicht een erfenis te aanvaarden.
Ik heb de erfenis beneficiair aanvaard. Wat moet ik doen?
Dit betekent dat alle bezittingen en schulden van de overledene nu van u zijn. Als er nog eigen bijdrage moet worden betaald, dan moet u die betalen met het geld uit de erfenis. Is er geen, of niet genoeg geld uit de erfenis? Dan hoeft u de eigen bijdrage niet te betalen.
- Een kopie van de officiële verklaring waaruit blijkt dat u de erfenis beneficiair heeft aanvaard. U kunt deze opvragen bij de notaris of de griffie van de arrondissementsrechtbank.
- Een bewijsstuk van de afwikkeling van de erfenis. U kunt dit opvragen bij de notaris of de executeur testamentair. Uit het document moet blijken of de afwikkeling tot een positief of een negatief saldo heeft geleid.
- Via de post: CAK, Antwoordnummer 1608, 2509 VB Den Haag (geen postzegel nodig).
- Of gebruik ons contactformulier en voeg de documenten toe als bijlage.
Nadat u de documenten naar ons heeft gestuurd, ontvangt u meer informatie over de verdere afhandeling.
Ik heb de erfenis verworpen. Wat moet ik doen?
Dit betekent dat u afstand heeft gedaan van alle bezittingen en schulden van de overledene. Als er nog eigen bijdrage openstaat, dan hoeft u die niet te betalen.
- Een kopie van de officiële verklaring waaruit blijkt dat u de erfenis heeft verworpen. U kunt deze opvragen bij de notaris of de griffie van de arrondissementsrechtbank.
U kunt het document op twee manieren naar ons opsturen:
- Via de post: CAK, Antwoordnummer 1608, 2509 VB Den Haag (geen postzegel nodig).
- Of gebruik ons contactformulier en voeg het document toe als bijlage.
Nadat u het document naar ons heeft opgestuurd, ontvangt u meer informatie over de verdere afhandeling.
Ik heb een beschikking ontvangen na het overlijden. En nu?
Als de beschikking gaat over een periode na het overlijden, dan is deze niet meer geldig. De beschikking is ten onrechte verzonden en u hoeft hier niets mee te doen. Onze excuses hiervoor.