Ik krijg sinds kort langdurige zorg. Wat nu?
U krijgt langdurige zorg (Wlz (Wet langdurige zorg)) omdat u voor een langere tijd zorg nodig heeft. Voor deze zorg moet u meebetalen in de vorm van een eigen bijdrage. Die betaalt u aan het CAK. Wij bepalen aan de hand van uw situatie en uw gegevens hoeveel u kunt meebetalen voor de zorg die u krijgt.
Langdurige zorg en de eigen bijdrage. Zo werkt het:
Verschillende organisaties werken samen om de zorg voor u te regelen. Hierdoor krijgt u veel informatie in een korte tijd. Wij zetten 6 belangrijke stappen voor u op een rij zodat u kunt zien wat er al is gebeurd en wat u nog kunt verwachten.
De 6 belangrijkste stappen:
1. Het CIZ (Centrum Indicatiestelling zorg) heeft uw aanvraag goedgekeurd U heeft een aanvraag gedaan voor langdurige zorg. Het CIZ heeft uw aanvraag goedgekeurd. |
|
2. Uw zorgkantoor heeft samen met u de zorg geregeld Soms is er niet direct aanbod beschikbaar. Bijvoorbeeld als u wacht op een plek in een instelling. Het zorgkantoor biedt u dan tijdelijk passende zorg aan tenzij de bestaande zorg nog even voldoende is. Die zorg valt onder de Wlz. |
|
3. Uw zorgkantoor meldt u aan bij het CAK Het zorgkantoor meldt u aan voor de eigen bijdrage bij het CAK omdat u langdurige zorg krijgt. Vanaf dit moment krijgt u in een korte tijd 3 brieven van ons. |
|
4. U krijgt uw eerste brief van het CAK over de eigen bijdrage U krijgt van ons een brief (startbrief) waarin staat dat wij aan de slag gaan met het berekenen van uw eigen bijdrage. Daarvoor vragen wij gegevens op bij de gemeente, de Belastingdienst en UWV. Een aantal gegevens kunnen we alleen aan u vragen. Dat doen wij via de startbrief. |
|
5. U krijgt een tweede brief waarin staat hoeveel u gaat betalen Het CAK heeft uw eigen bijdrage berekend. U krijgt binnen 6 weken na de startbrief nog een tweede brief (beschikking Wlz). Daarin staat hoeveel eigen bijdrage u gaat betalen per maand. |
|
6. U krijgt een derde brief: uw eerste rekening (factuur) voor de eigen bijdrage Wlz Na de beschikking krijgt u binnen 4 weken uw eerste rekening (factuur) voor de eigen bijdrage van Wlz. Daarna krijgt u iedere maand een factuur waarmee u uw eigen bijdrage kunt betalen. Houd er rekening mee dat u de eerste keer vaak betaalt voor 2 of 3 maanden tegelijk. |
Moet ik nog wat regelen?
Bij uw startbrief krijgt u een lijst en 2 formulieren:
- Een lijst met vragen over uw persoonlijke situatie. Deze informatie hebben wij nodig om te voorkomen dat u te veel eigen bijdrage betaalt.
- Een formulier om uw contactgegevens door te geven.
- Een formulier om een automatische incasso aan te vragen.
Wilt u alles ingevuld en ondertekend terugsturen binnen 1 maand? Dat kan per post naar CAK, Antwoordnummer 93298, 2509 WB Den Haag. Een postzegel is niet nodig.
Vragen die klanten ons vaak stellen
Hier vindt u antwoorden op vragen die klanten ons vaak stellen.
Vragen over de eigen bijdrage
Waarom moet ik een eigen bijdrage betalen?
U betaalt mee om de zorg in Nederland samen betaalbaar te houden. De overheid heeft voor langdurige zorg een pot met geld beschikbaar. Daarmee betaalt de overheid het grootste deel van de kosten van deze zorg. Dat andere deel betaalt u zelf. Wij noemen dat de eigen bijdrage.
Waarom moet ik jullie betalen?
Het CAK regelt de administratie van de eigen bijdrage. Dit doen wij voor het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de gemeenten. De eigen bijdrage voor langdurige zorg betaalt u aan ons. Wij verzamelen alle eigen bijdrages in één pot. Uit die pot betalen wij de organisaties die zorg aanbieden. Bijvoorbeeld de zorginstellingen.
Waar betaal ik voor?
U betaalt een eigen bijdrage voor zorg die u voor een langere tijd krijgt in een instelling of thuis. Denk aan persoonlijke verzorging en verpleging, medische zorg of activiteiten (dagbesteding). Maar ook vervoer naar de dagbesteding of hulpmiddelen.
Zorg waar u voor moet betalen
U betaalt een eigen bijdrage voor langdurige zorg als u:
- woont in een instelling
- een volledig pakket thuis krijgt (vpt)
- een modulair pakket thuis krijgt (mpt)
- een persoonsgebonden budget krijgt (pgb)
- zorg thuis krijgt en een aantal dagen per week woont in een instelling (deeltijdverblijf)
- zorg krijgt in het ziekenhuis terwijl u wacht op een plek in een instelling (overbruggingszorg)
Goed om te weten!
Beschermd wonen valt onder de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Maar de berekening van de eigen bijdrage voor beschermd wonen is dezelfde als voor langdurige zorg (Wlz).
Vragen over betalen
Hoeveel eigen bijdrage ga ik betalen?
Dat hangt af van de zorg die u krijgt, uw persoonlijke situatie en uw inkomensgegevens. Voor langdurige zorg betaalt u een ‘lage eigen bijdrage’ of een ‘hoge eigen bijdrage’. Wij weten pas echt wat u gaat betalen als uw eigen bijdrage is berekend. U krijgt nog een brief (beschikking) waarin staat hoeveel u gaat betalen.
Tip!
Wilt u nu alvast weten hoeveel u ongeveer per maand gaat betalen? Maak zelf een proefberekening via onze rekenhulp.
Een lage of hoge eigen bijdrage. Wat houdt dat in?
Krijgt u langdurige zorg thuis? Dan betaalt u altijd een 'lage eigen bijdrage'. Woont u in een instelling? Dan betaalt u de eerste 4 maanden altijd een ‘lage eigen bijdrage’. Die periode is vanuit de wet bedoeld om uw woning op te zeggen of te verkopen. Na die 4 maanden gaat u (vaak) een ‘hoge eigen bijdrage’ betalen. Tenzij wij aan de hand van uw persoonlijke situatie kunnen bepalen dat u een ‘lage eigen bijdrage’ blijft betalen.
Lees meer over ‘Moet ik een lage of hoge eigen bijdrage betalen?’
Ik wil automatisch betalen. Hoe regel ik dat?
U kunt ons schriftelijk toestemming geven om uw eigen bijdrage automatisch af te schrijven. Download hier het digitaal invulbaar formulier.
Ik heb moeite met betalen. Wat kan ik doen?
Lukt het u niet om de eigen bijdrage te betalen? Bekijk de verschillende mogelijkheden.
Goed om rekening mee te houden?
Woont u in een instelling en moet u (na 4 maanden) een 'hoge eigenbijdrage' betalen? Dan vragen wij de SVB of UWV om uw eigen bijdrage in te houden op uw AOW-pensioen of uitkering. U krijgt dan geen facturen meer van ons. Tenzij wij niet de hele eigen bijdrage kunnen inhouden.
Vragen over wijzigen contactgegevens
Iemand anders regelt mijn administratie. Wat nu?
Geef ons de contactgegevens van uw contactpersoon door. Zo kunnen wij u zo goed mogelijk helpen. Heeft u een bewindvoerder, curator of iemand gemachtigd? Bijvoorbeeld een familielid of budgetbeheerder? Dan hebben wij altijd een kopie van de beschikking van de rechtbank nodig. Of een machtiging waaruit blijkt dat u toestemming geeft aan de persoon die uw administratie regelt.
Tip!
Gebruik hiervoor het formulier 'Contactgegevens doorgeven' die u krijgt bij uw startbrief. Of het digitale contactformulier voor bewindvoerders en curatoren.
Ik wil mijn post op een ander adres ontvangen. Kan dat?
Ja, dat kan. Geef uw postadres aan ons door.
Bij wie kan ik terecht met vragen?
Staat uw vraag er niet tussen? Kijk dan hier bij wie u terecht kunt met uw vraag.
Ik heb een vraag over mijn Wlz-zorg.
Heeft u een vraag over de zorg die u krijgt? Bel dan uw zorgkantoor.
Heeft u een vraag voor de zorgverlener? Stel uw vraag aan uw contactpersoon. Die verwijst u naar de juiste plek.
Ik heb een vraag over beschermd wonen (Wmo).
Heeft u een vraag over beschermd wonen? Bel dan met uw gemeente.
Ik heb een vraag over de eigen bijdrage van het CAK.
Heeft u een vraag over de eigen bijdrage? Of brieven van het CAK? Stuur een bericht via ons contactformulier. Of bel ons gratis op 0800 – 0087.
Goed om te weten
Ben u bij ons aangemeld? Dan krijgt u in een korte tijd 3 brieven:
1. Een startbrief (zie stap 4)
2. Een beschikking (zie stap 5)
3. Een factuur (zie stap 6)
Tip! Bewaar de brochure die u krijgt bij uw startbrief voor later. Zo kunt u informatie altijd op een later moment teruglezen.