Hoe meld ik een overlijden?
Is uw gezinslid overleden? Gecondoleerd met uw verlies. Wij begrijpen dat er veel op uw afkomt en dat u vragen heeft. Wij helpen u graag met het afhandelen van de zorgverzekering. Op deze pagina leest u wat wij van u nodig hebben en wat u kunt verwachten.
Goed om te weten
- De verdragsbijdrage stopt vanaf de datum van overlijden.
- Wij hebben een officiële bevestiging nodig. Dat kan zijn een bericht van de lokale zorgverzekeraar of een overlijdensakte.
Tip
Wilt u liever persoonlijk contact? Bel ons dan op +31 88 711 5551. Wij helpen u graag verder.
Stappenplan
U kunt het overlijden op 2 manieren doorgeven:
- U geeft het overlijden door aan de zorgverzekeraar in het woonland van uw overleden gezinslid. Zij sturen ons dan een officiële afmelding. Binnen de EU/EER gaat dit vrij snel, in bijvoorbeeld Turkije of Marokko kan dit enkele weken duren.
- U stuurt ons een kopie van de overlijdensakte. Dat doet u zo:
- Ga naar het digitale formulier Overlijden melden.
- Vul het formulier in en upload de akte van overlijden.
- Klik op Verzenden.
Wat kan ik daarna verwachten?
U krijgt van ons een brief over het stopzetten van de zorgverzekering en verdragsbijdrage.
U krijgt van ons een aangepaste factuur of jaarafrekening. Was de overledene het enige meeverzekerde gezinslid? Dan krijgt u een eindafrekening.
Mijn partner is overleden en was kostwinnaar. Ik ben meeverzekerd via het CAK. Wat nu?
U bent dan helaas niet meer meeverzekerd via het CAK. Neem contact op met uw lokale ziekenfonds/verzekeraar. Zij kunnen u adviseren over een eigen zorgverzekering. Zij sturen ons ook een officieel bericht van het overlijden van uw partner. U kunt dit ook zelf aan ons doorgeven, maar wij hebben dan wel een kopie van de overlijdensakte nodig. U kunt ons ook altijd bellen via +31 88 711 5551.
Tip
Geef het overlijden ook door aan de Nederlandse zorgverzekeraar van de overledene.