Hoe meld ik een overlijden?
Is iemand in uw directe omgeving overleden? Gecondoleerd met uw verlies. Wij begrijpen dat er veel op uw afkomt en dat u vragen heeft. Wij helpen u graag met het afhandelen van de zorgverzekering. Op deze pagina leest u wat wij van u nodig hebben en wat u kunt verwachten.
Goed om te weten
- Wij hebben een akte van overlijden nodig. Lees hierover meer in het stappenplan.
- De zorgverzekering van de overledene stopt per datum overlijden.
- De betaling van de verdragsbijdrage stopt ook per datum overlijden.
- In het jaar na overlijden krijgen de erfgenamen een jaarafrekening.
Tip
Was u als gezinslid meeverzekerd met de persoon die overleden is? Dan stopt ook uw zorgverzekering via het CAK. U sluit dan zelf een zorgverzekering in uw woonland af. Heeft u vragen? Bel ons dan op +31 88 711 5551. Wij helpen u graag verder.
Stappenplan
U heeft nodig:
- Akte van overlijden
- Postadres
- Ga naar het online contactformulier.
- Kies voor regeling Zorgverzekering en buitenland.
- Kies daarna voor Een vraag stellen.
- Noteer in het berichtveld dat u een overlijden wil melden en zet daarbij de volgende gegevens:
- voornaam en achternaam van de overledene
- geboortedatum van de overledene
- Klik op Bijlage toevoegen. Upload hier de akte van overlijden.
- Vul in het volgende blok de volgende gegevens in:
- uw voorletters
- uw achternaam
- uw e-mailadres
- uw telefoonnummer
- Vul in het laatste blok in:
- Kenmerk CAK (optioneel). Dit klantnummer vindt u op onze brieven naar de overledene.
- Geboortedatum van de overledene.
Tip
U kunt ons ook een brief sturen met bovenstaande informatie én een kopie van de akte van overlijden. Gebruik ons adres-etiket (pdf, 292 kB) voor op de envelop. Dan hoeft u geen postzegel te plakken.
Wat kan ik daarna verwachten?
U krijgt van ons een bevestigingsbrief over het stopzetten van de zorgverzekering en de verdragsbijdrage. En de eventuele gevolgen voor meeverzekerde gezinsleden. In de brief staat ook informatie over de jaarafrekening die u later gaat ontvangen.
Ik heb geen akte van overlijden
Dat is geen probleem. Dan wachten wij op een bericht van de zorgverzekeraar in het land waar de overledene woonde. U krijgt dan een brief van ons zodra zij de overlijdensdatum hebben bevestigd. Houd er rekening mee dat dit vaak wat langer duurt.
Wat gebeurt er met openstaande rekeningen of tegoeden?
In het jaar na het overlijden maken wij een jaarafrekening op. Daarin staat of de overledene te veel, te weinig of precies genoeg heeft betaald. Deze jaarafrekening sturen wij naar de erfgenamen. Ook kan het zijn dat er nog oude jaarafrekeningen openstaan.
Houd er rekening mee dat het enige tijd duurt voordat u een jaarafrekening krijgt. Wij hebben voor de berekening de laatste inkomensgegevens van de overledene nodig. Die informatie komt van de Belastingdienst.
Heeft de overledene te veel betaald en bent u erfgenaam?
Dan krijgt u geld van ons terug. Wij vragen u dan om een bewijs dat u erfgenaam bent en uw bankrekeningnummer.
Heeft de overledene te weinig betaald en bent u erfgenaam?
Dan vragen wij u om het openstaande bedrag te betalen.
Bent u geen erfgenaam?
Dan hoeft u niets te doen. Wij onderzoeken of de overledene erfgenamen heeft en wie dat zijn.
Heeft u afstand gedaan van de erfenis?
Bent u erfgenaam, maar heeft u de erfenis verworpen? Neem dan contact met ons op via +31 88 711 5551. Dan overleggen we samen wat u het beste kunt doen. U kunt ons bellen op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur.
Mijn meeverzekerde gezinslid is overleden
Bent u de hoofdverzekerde en is uw meeverzekerde gezinslid (bijvoorbeeld partner of kind) overleden? Dit kunt u ook volgens het stappenplan aan ons melden. Wij passen daarna uw verdragsbijdrage aan en sturen u hierover een brief.